• Zasett

Vi hittade en fladdermusunge, vad gör man???

Idag så låg det en fladdermusunge i våran trappa.

Vad gör man?
    Vi vet att det finns fladdermöss runt vårat hus, men vi vet inte vart dem bor. Troligtvis har den fallit ur när jag tog ut en kattställning från vinden i fredags, men det kan också vara så att katterna har tagit in den...

Men om katterna hade tagit den så borde den vara skadad...?
    Och det ser den inte ut att vara.

Vi har lagt in den på vinden och hoppas att föräldrarna ska höra den pipa...

Men om de inte gör det, vad gör man???
    Kan man mata den själv?
    Bör man avliva den så att den inte svälter ihjäl?

[IMG]i252.photobucket.com/albums/hh9/PiJC/fladdermus.jpg[/IMG]

• Svar på tråden Vi hittade en fladdermusunge, vad gör man???
  • TipEx

Ge den vatten med en liten pipett o mata med tex flugor/mygg osv.

• TipEx

Jag skulle ringa till närmaste vetklinik - de vet om folk som jobbar med just vilda djurungar.

Vi har tagit hand om div djurbarn som blivit placerade hos snälla människor som handhar just vilda djur.

• Mistys Daisy

Kollade på hemsidan " djurens ö" där stod det lite om fladdermusungar....

• mage06

Jag har nyligen läst att man skall "skicka in" döda fladdermöss någonstans... kommer inte ihåg vart. För att de vill hålla koll på att vi inte får in rabies i Sverige. I Danmark har man till exempel haft några fall av rabies. Så du kanske skall ringa och fråga om det. Kanske kan du ringa en veterinär och fråga om de också hört talas om det?

• Zasett

Vi har nu pratat med en från KFV och han sa att vi redan gjort det bästa, att sätta den på en vägg så den kan klättra uppåt, så att föräldrarna hör den pipa...
    (Och fladdermusen klättrade själv på väggen ut från vinden, så det kommer nog inte dröja länge innan föräldrarna hör honom)

Känns riktigt bra att veta att han kunde klättra, och då kan röra sig lite fritt...
    Vi ser fladdermössen flyga där nästan varje dag, så de kommer att höra honom.

Första gången jag ser en fladdermus på riktigt nära håll *ler*

Svar på tråden Vi hittade en fladdermusunge, vad gör man???