• Rawhide

Mager katt

Sambon kom hemsläpandes med en svart honkatt som han köpt av en granne som flyttat hastigt... Problemet är att hon är fruktansvärt ful! Veterinären säger att det är normalt, men jag tror inte på honom! Hon ser inte frisk ut!

Hon är så mager så höftbenen och revbenen syns... Ryggraden också! Hon har långa ben och svajar när hon går. Hela kattan ser ut som något man tänker sig hitta ute på gatan.

Vi har haft henne flera månader nu och hon äter med god aptit regelbundet och vi har avmaskat henne... Men hon verkar inte vilja gå upp som hon ska!

Har någon någon idé om varför hon är så "päcklig" eller hur jag ska kunna få henne att lägga på lite hull?

• Svar på tråden Mager katt
  • Spiken

Att en katt svajar när den går är verkligen inte bra. Det finns nån "vingel"-sjuka hos katterna och jag tror inte att den går att bota. Men det borde verkligen en veterinär veta.

• Dito

Gör ett besök hos en till veterinär, där kanske du får en annan bedömning. Det finns nog inte så mycket annat du kan göra för att få henne bättre än du redan gjort. Ofta beror ju avmagring på att katten har parasiter. Vingelsjukan har jag också hört talas om men vet inte vad det är eller hur man kommer tillrätta med.

• CTMT

Du bör ta katten till en veterinär för en riktigt hälsokontroll! Kan va något med balansen, kan vara parasiter, kan vara tarmarna, kan vara vadsomhelst.

Vår ena katt är också ganska mager, men inte sjukligt mager. De har mat dygnet runt så går inge nöd på dem heller.

Annars i matväg så kan du ju prova att ge katten lite grädde då och då. Likaså kalvsylta och leverpastej där det finns lite mer fett! (och som katter brukar tycka är smaskens)
    Men veterinären först :)

• CTMT

Du bör ta katten till en veterinär för en riktigt hälsokontroll! Kan va något med balansen, kan vara parasiter, kan vara tarmarna, kan vara vadsomhelst.

Vår ena katt är också ganska mager, men inte sjukligt mager. De har mat dygnet runt så går inge nöd på dem heller.

Annars i matväg så kan du ju prova att ge katten lite grädde då och då. Likaså kalvsylta och leverpastej där det finns lite mer fett! (och som katter brukar tycka är smaskens)
    Men veterinären först :)

• Lejonet Elsa

Inte grädde eller andra laktosprodukter. Bättre att du först och främst gör hälsokoll hos vet. Blodprov för att utesluta infekt. samt andra prblm.
    Ge hellre rå kyckling med skinnet kvar + bra kattungefoder, finns även energi rikt foder som hills a/d, pasta nutrical eller gimpet för katter med undervikt. Men som sagt steg ett vet. besök.

Svar på tråden Mager katt