• Anonym (utarbetad?)

Hur yttrar sig utbrändhet/utarbetad?

Finns det några generella kännetecken för hur utbrändhet yttrar sig? Jag börjar allvarligt misstänka att jag "blir sjuk av mitt arbete". Jag har det rätt stressigt i mitt arbete just nu och längtar såååå till semestern.

Detta är andra måndagen i rad som jag känner mig direkt sjuk en bit in på arbetsdagen. Från att ha varit frisk som en nötkärna under helgen så får jag feber, yrsel, huvudvärk och kraftlöshet och känner mig helt utmattad.

Kan det vara så att jag är utarbetad och bara behöver vila upp mig lite? Eller bör man börja oro sig för något annat?

Jag förstår att ingen här kan ge korrekta svar på detta utan jag bör uppsöka läkare om jag verkligen oroar mig. Men det är först idag som tanken slog mig och än har jag inte stressat upp mig över det tillräckligt för att ringa vc... Men någon kanske har erfarenhet???

• Svar på tråden Hur yttrar sig utbrändhet/utarbetad?
  • anneliesb

Det ska finnas nån lista med kriterier, men vart den finns vet jag tyvärr inte.
    Det är typ elva punkter å uppfyller du sju av dem så bör du söka hjälp.

• Anonym

Yrsel, huvudvärk förvirring(svårt att fokusera på sin arbetsuppgift) är de symtomen jag hade. Jag bytte jobb och det blev bättre efter ett tag. Jag slapp sjukskrivning. En jag känner lyssnade inte lika mycket på sin kropp och är nu sjukskriven och har varit det i 15 månader!!!
    Ta det lungt och lyssna på din kropp. Om du inte trivs på jobbet så byt!!!!

Lycka till!!

• Anonym (trött)

Känner igen mig. Jag som alltid tyckt att det är kul att gå till jobbet har börjat känna mig deppig redan på söndagskvällen. Har just nu huvudvärk och flyr till familjeliv. suck. Vet inte om jag ska kalla mig utbränd, för det är tyvärr ett slitet uttryck, men helt klart är att det är för långt till semestern (v. 32 + 33) och att jag haft ett alltför högt tempo under de senaste två åren.

• Anonym (utarbetad?)

Jag trivs på jobbet, men det är lite överväldiganed just nu bara... Jag var beredd på att det skulle bli så redan för ett halvår sedan och jag förväntar mig att det kommer bli bättre till hösten. Men det vore frukstansvärt skrämmande om jag jobbade mig sjuk under tiden. Det känns så främmande att tala om utbrändhet redan vid en ålder på under 30, så helst vill jag nog få det till att jag har fått nåt j*kla virus som inte vill bryta ut eller dö. Men tanken slog mig idag... kom till jobbet frisk och kry och så blir jag så här...

• Smilie

en liten grej att kolla är tungan .. den kan visa hurvida man är stressad.
    Om du omedvetet trycker tungan upp mot gommen så är du stressad..
    Ta det lugnt och se hurvida du kanske kan gå ned i tid eller försök att få hjälp att lära dig hantera din stress

• devega

det där med tungan gör jag ju hela tiden!

Smilie skrev 2008-07-07 13:03:13 följande:
    en liten grej att kolla är tungan .. den kan visa hurvida man är stressad.Om du omedvetet trycker tungan upp mot gommen så är du stressad.. Ta det lugnt och se hurvida du kanske kan gå ned i tid eller försök att få hjälp att lära dig hantera din stress
  • Glamrockare

här har du en jätte bra länk  http://www.stressmottagningen.nu/utbrandhet.php

denna länken hitta jag när jag själv blev "diagnoserad" som utbränd eller som det så fint heter att man har ett utmattningssyndrom.

Jag känner igen mig i mkt av det som står där.

1. extrem trötthet
    2. mkt dåligt kortm
    3. Oförmåga att tänka klart

4. Låg stresstolerans

5. har svårt att koncenterar mig 

6. "Tunnelseendeinne
    7. Nedstämdhet (osocial, tillbakadragen och tycker alla sociala tillställningar är jobbiga)

själv går jag i kognetivterapi och har bara varit på 3 samtal. Men jag hoppas det med tiden skall hjälpa mig att ändra mina gamla o dåliga beteenden så att jag kommer ur detta.

Hårdrock är livet, livet är hårdrock!
  • Anonym (utarbetad?)

Tack, jag ska ta och läsa länken när jag får tid. Nu måste jag jobba.

Jag hoppas verkligen att detta bara är något tillfälligt, och att semestern kommer hjälpa mig till rätta igen.

Svar på tråden Hur yttrar sig utbrändhet/utarbetad?