• goldfish

Bo trångt, hur har ni löst det?

Undrar om det är fler som har det som vi har det?
    Vi flyttar ihop i en etta för att kunna spara pengar till något större, men det är ju så trångt...
    Givetvis ligger problemet till så att det är en stor etta som är ganska välplanerad, men alla saker trängs på varandra medan det finns en hel tom yta där det egentligen inte kan stå något för det passar helt enkelt inte in där.
    Jag antar att det finns fler som har det såhär och som kanske har använt denna yta till något bra.

• Svar på tråden Bo trångt, hur har ni löst det?
  • snart tre

Vi bodde 4,5 år i en etta på 29 kvm medan min man pluggade på universitetet och sökte jobb. Med lite planering går det - men jag vet inte om jag vill göra om det.

• Majsan70

Vi bodde fem stycken i en tvåa, samt en hund o en katt.

Finns det hjärterum osv...

• Mandi74

Vi bor 5 st i en liten 3:a..men det går bra..känns som om det är grejjer överallt jämt bara..men nu ska vi snart flytta till hus..*jublar*

• MrsC

Väggarna! Vi bodde två personer på 31 kvm i några år, och det gick hur bra som helst. Tricket är att använda väggarna, dvs se till att få upp så mycket som möjligt över soffan, sängen, tvn etc. Där kan man ställa stereo, böcker, porslin (vi hade skåp högt upp på väggarna), spel etc. Funkade i alla fall perfekt för oss, och lägenheten var urmysig!

• goldfish

Oj!

Ni har haft det trängre verkar det som....
    Min etta här är på 51,5 kvm och vi är två å tre katter.
    tack för tipsen!!!!
    Blir nog att handla hyllor imorrn....

• Jenko

Bor 2st o en katt i en etta på 40kvm. Har bott så i ca 3 år, letar nytt nu o hoppas på att vi hittar en tvåa kanske trea.
    Det som är jobbigt är ju såklart att man oftast har för mycket saker, men också att man inte kan gå undan någon stans o självklart att sängen står i vardagsrummet!

• Kusin Vitamin

Bodde i över ett år med mitt ex i en etta på 28 m2. Det var trångt, men jag tycker att det gick bra. Vi hade sovloft (vanlig takhöjd i lgh), under det hade vi vårt "kontor" med skrivbord och dator. Resten möblerade vi med soffan som rumsavdelare (rekt ut från väggen liksom) så att vi fick en matsalsdel och en vardagsrumsdel. Köket/kokvrån låg i hallen... Hehe! När vi skaffade hund fick vi dock flytta snabbt...

• Nyfiken gul

Tips!!

VÄGGAR: Upp med prylarna på väggarna! använd utrymmet ovanför dörrar!

FUNKTION: Satsa på funktionella möbler! Helst möbler med fler fuktioner än en. Tex en pall som också är förvaring... Ett bord som kan fällas ihop o rullas in under sängen osv...

RENSA: Var benhård o rensa bland saker! Ha så lite möbler som möjligt o välj funktion FÖRE utseende! Banta ner till det absolut nödvändigaste, magasinera resten eller ställ ut bladn vänner o bekanta tills ni flyttar till större.

LOFTSÄNG! Upp med sängen i taket o nyttja golvytan!

FLEXIBEL MÖBLERING! Sätt hjul på möblerna.... Stirra er inte blind på hur rummet ser ut.. möblera efter hur ni använder grejorna o låt rummet "flyta".... Flytta runt möblerna o prova hur olika möbleringar kan lösa olika problem....

FUNKTION 2: Kök o badrum kan ni nyttja som två "rum" om ni har bra planlösning o använder fantasin!
    Om det går, ställ in en garderob i vardera rum o få undan prylar!
    Skaffa fällbart köksbord o fäll ner/upp mot väggen när det inte används o nyttja ytan för tex lek, pyssel, hobby.... ställ datorn på ett rullbord o ta bara fram den när ni måste använda den.

• AW76

Vad olika perspektiv man har på lägenhetsstorlek.. 51.5 kvm är ju stort.. Vi bor i en etta på 32 kvm men ska snart flytta till en 3:a på 69, och det känns STORT! (Hyresrätt, Stockholm, vi har ingen lust att köpa lgh för dessa sanslösa priser. ska satsa på radhus om nåt år)

• anjeli

Det är ju en STOR etta ni har, vi har en tvåa på 45kvm där vi har bott i två år nu. det kommer helt klart att fungera!

• hamster

Vi bodde i en etta på 34kvadrat då tanten flyttade in. Det gick nog bra men man samlade allt man inte ville se under sängen.

• Madam

Va skönt att veta at det faktiskt går att bo flera så pass trångt eftersom jag och min kille antagligen kommer att få bo trångt ett bra tag när vi flyttar ihop.

• MrsC

Glömde en sak; vi hade också en säng som vi fällde upp mot väggen; alltså inget sängskåp, de är jättestora, bara en "ställning" som sängen satt på. På dagarna fällde vi upp sängen mot väggen och täckte den med ett draperi. Draperiet flyttade vi på nätterna och satte istället framför en dörr; hur smidigt som helst!

Så här funkar det:

www.yousee.nu/

• Beloved

Vi bodde 4 st i en etta om 24 kvm det fungerade inte alls

Men sen bodde bara jag och min sambo i den ettan och för vår del så visst fungerade det men det var så enormt deprimerande. Det kändes som att gå in i en liten cell, den var dåligt planerad när den byggdes och var så enormt svår att göra något bra med. Den var lång och smal och köket var så trångt så det fanns för det första bara plats för en person sen gick det knappt att vända sig i köket. Det mesta handlar om hur bra planerad lägenheten är från första början, finns det utrymme för att fixa och greja själv så är det en enorm fördel. I vårat fall gick det inte, saker stod där de stod och fick inte plats på något annat sätt.

Idag bor vi i en två där vardagsrummet är lite större än vad hela vår tidigare lägenhet var. Vi tycker den börjar bli för liten och då är det ändå en stor två, å andra sidan vill man väl alltid ha större

Se till att den är välplanerad i grunden, sen får man ge varandra lite mer rymd. Det blir ju väldigt intimt när sovrum/datarum/studierum/tv-rum/matsal är i ett och samma rum. Det är lite svårt att stänga dörren om sig för att kunna få en lugn stund att plugga till den där tentan. Om man inte vill göra det på toaletten

• Marlean

Jag hade två byråer ståendes på varandra, det är på höjden man får bygga.

• frulan

Oj, den var ju jättestor!
    Vi bodde på 21 kvm i nästan ett år (vi flyttade ihop efter en vecka typ) och det funkade hur bra som helst!
    Man får tänka compact living

Om ni inte har loftsäng så rekommenderar jag lådor under sängen.
    På IKEA t ex har de en byrå som heter "Racke" som har två stora lådor.
    När vi bodde i vår andra lägenhet (på 48 kvm, 2a) så byggde vi upp vår säng på två set av dessa samt att resten under var tomt där man kunde ha t ex dammsugare mm.

Nu bor vi i en stuga på 55 kvm (+sovloft) och har hur mycket plats som helst
    Konstigt hur olika man uppfattar storleken
    Men vi är experter (skryt skryt) på att bygga/hitta smarta lösningar med flera funktioner... man får helt enkelt tänka förbi fasta lösningar!
    Lycka till

• goldfish

Känns som jag har en stooor lägenhet och massa plats efter att hört att det går att leva på mycket mindre yta.
    Jag har tänkt på era tips - TACK!!
    Det här går jättebra nu och ju mer man flyttar runt sakerna, desto mer plats hittar man

Svar på tråden Bo trångt, hur har ni löst det?