Ja, klart man behöver stöd men det min sambo har kunnat göra för mig är bra för mig och gäller kanske inte alla. Men hursomhelst så har jag bett han att låta mig vara när jag får mina utbrott och att inte ta mina ord på allvar ibland. Jag kan ju må bra en sek sen kommer borderline-tankarna fram och jag öser ut några konstiga ordval och saker som jag egentligen inte menar men på något sätt så tror jag att jag är värd smärta och försöker göra saker värre. Då har jag sagt att han kan ge mig lite tid. Jag ber om ursäkt efter såklart, för jag inser vad jag sagt för dumt.
Men det är många med borderline som inte kan skilja på sina egna tankar och sjukdomens tankar. Sen är det så att jag har blivit diagnosticerad med depression och social fobi också så även då dyker dessa upp, som är sekundära problem till min borderline och som uppstått pga borderline.
Det var värre förrut och jag visste inte hur jag skulle klara allt men idag har jag fått hjälp från KBT och DBT och jag vet exakt vad jag ska göra när det uppstår saker jag inte kan hantera, vissa gånger funkar det och vissa inte.
Personer med borderline har en högre sårbarhetskurva än "normala" människor, så för att vi inte ska må dåligt måste vi börja dagen på bästa sätt så att vi inte når ett "tak" i slutet av dagen - det taket kan utlösa mycket problem som t.ex självskada, självmordsbenägenhet och andra självdestruktiva handlingar (egenhat t.ex).
Om vi eliminerar saker som gör oss sårbara kan vi ha otroligt bra dagar!
Det är det jag har lärt mig iaf.
Anonym (anhörig) skrev 2008-07-07 15:17:25 följande:
FrökeFifi - jag antar att det är du som är BP personen, vad kan din sambo göra för att hjälpa dig? Utan att säga att det inte är hans ansvar och bara ditt, så kan man ju som anhörig fortfarande försöka vara ett stöd, men hur? ibland har jag bara ingen energi och känns som att jag vill slita av håret....