• sassus

Skänninge/Mjölby/Mantorp... Kan man bo där?

Självklart förstår jag att man kan det, och det är inte meningen att trampa någon på tårna. Vill bara veta hur det är att bo på något av dessa ställen. Gärna nån som har erfarenhet av Skänninge... Kanske ska börja plugga i Linköping till hösten, och då jag och sambon har (för) höga krav på boendet har vi börjat fundera på att bosätta oss utanför Linköping. Sambon är uppväxt på landet, och tycker mycket om den miljön, och jag bor hellre i en fin lägenhet in the middle of nowhere, än i en tråkig på tredje våningen centralt (tur att smaken är som baken ) Vad jag kräver är dock goda förbindelser till Linköping, och närhet till en större mataffär (gärna ICA). Mjölby är ju inte såå litet, så där förstår jag att det finns. Men hur mer långt är det från Skänningen till Linköping, än från Mjölby och Mantorp? Och finns där någon större mataffär inom bilavstånd?

Vet ni... När jag läser igenom mitt inlägg tycker jag att jag låter 30 år äldre än vad jag egentligen är

• Svar på tråden Skänninge/Mjölby/Mantorp... Kan man bo där?
  • Halvfemhuset

Ja, det är klart man kan.

Mantorp är rätt dyrt och anses lite finare. Mjölby är den vanliga lilla staden och Skänninge är ganska bonnigt om du frågar mig. Skänninge och Mjölby har dock vad jag har upplevt en viss kunskapsförakt, så var inte förvånad om du blir sedd på lite tveksamt om du pluggar.
    Jag skulle faktiskt bosätta mig i Linköping om jag skulle plugga. Det finns såååå mycket kul att göra när man pluggar; föreningar av alla de slag från foto, musik, fester, natur, orientering, poesi eller vad du vill.

Skänninge är lite svårare att pendla från än Mantorp och Mjölby. Från M och M går pendeln var tjugonde minut till Linköping.

• Halvfemhuset

Jag skulle t ex hellre välja t ex Sturefors, Linghem eller Ljungsbro om jag ville bo lite mer lantligt eller mindre stad/ort än de ställena du nämner. Men det är som sagt jag....

• msmurphy

Alltså allvarligt, flytta inte till Skänninge. Det är typ det värsta stället på jorden. Värsta sortens bonnhåla.
    Vad för krav har ni egentligen? Jag menar Linköping är ju inte precis värsta storstaden, i utkanterna är det jättefint och lummigt (på vissa ställen, såklart inte överallt, det finns ett par miljonprojektsområden)
    Men kanske Malmslätt eller Berg?
    Jag är uppvuxen i metropolen Mantorp det är ju grönt och fint och väldigt barnvänligt, men jag tror man lika gärna kan bo i en förort, det är liksom bara ett enda stort villaområde

• nublu

Det är alltid härligt att se folk vädra sina fördomar.

Jag skulle nog satsa på Mjölby, 5 minuter extra med pendeln är inget och det finns mer butiker och roligare boenden än i Mantorp.

Skänninge är väl också helt OK men då krävs det två bilar.

Jag bor själv ännu mer in the middle of nowhere (Boxholm) och hit flyttar Linköpingsbor som tröttnat på att betala multum för boendet. Kunskapsföraktet till trots.

• vickansnickan

Jag bor straxt utanför Skänninge och trivs kanon...
    Jag pendlar visserligen till MOtala med bil och har ingen större erfarenhet av tåg/busspendling men de ska ju bygga ut pendeln så den ska stanna även i Skänninge.
    Vi handlar mycket på citygross i Mantorp och Ica Maxi i Motala men även på Östenssons i Vadstena och Skänninge.
    Det är ca 2 mil till vilket som förutom till Vadstena/Skänninge då.

Kan inte hålla med msmurphy om att det är värsta hålan men jag bor ju som sagt inte mitt i Skänninge utan mellan Skänninge och Vadstena.
    Verkligen mitt ute på landet.
    Har även bott i Mjölby 1 år men tyckte det var svårt att lära känna folket där då verkar lite inskränkta*förlåt alla mjölbybor*
    Men det är nog lättare med pendeln därifrån just nu iaf och det blir ju lite närmare än Skänninge in till Linköping.

Det är ju mycket billigare hus på landet också om man väljer det boendet...

Lycka till i ditt sökande och frågar du mig så är Skänninge kanon

• sassus

Kanske ska förtydliga att både jag och min sambo redan har pluggat fem år vardera, så nåt studieliv är vi inte så intresserade av. Nu ska vi läsa ett år var på universitetet, och ska därför inte bo nära Linköping så länge. Nu bor vi i Jönköping, och har en fin lägenhet med uteplats, och eftersom vi har en katt som väldigt gärna vill kunna gå direkt ut i gräset vill vi ha en lägenhet med uteplats sen också. Och det verkar ganska svårt att hitta i Linköping, i närheten. Har dock blivit erbjudna en studentlägenhet i Lambohov, tröskaregatan eller nåt sånt. Någon som känner tilldet området?

Tack för alla svar förresten. Kanske lutar åt Mjölby iaf... Det är bara det att vi kan få en väldigt fin gammal lägenhet med kakelugn i Skänningen. Vill ha, vill ha

• vickansnickan
    sassus skrev 2008-07-07 16:15:45 följande:
    Kanske ska förtydliga att både jag och min sambo redan har pluggat fem år vardera, så nåt studieliv är vi inte så intresserade av. Nu ska vi läsa ett år var på universitetet, och ska därför inte bo nära Linköping så länge. Nu bor vi i Jönköping, och har en fin lägenhet med uteplats, och eftersom vi har en katt som väldigt gärna vill kunna gå direkt ut i gräset vill vi ha en lägenhet med uteplats sen också. Och det verkar ganska svårt att hitta i Linköping, i närheten. Har dock blivit erbjudna en studentlägenhet i Lambohov, tröskaregatan eller nåt sånt. Någon som känner tilldet området? Tack för alla svar förresten. Kanske lutar åt Mjölby iaf... Det är bara det att vi kan få en väldigt fin gammal lägenhet med kakelugn i Skänningen. Vill ha, vill ha
    Jag skulle satsa på lägenheten i Skänninge,speciellt om det inte är studentliv ni är ute efter.
    Skänninge är en mysig "håla"
  • sassus

Om man åker bil då. Hur mkt längre bilfärd blir det från Skänninge än från tex. Mjölby?

• vickansnickan

det kan nog handla om en mil ca ..enkel resa..jag är lite osäker faktiskt..
    Från Mjölby kan du ju åka direkt ut på motorvägen..
    Från Skänninge får du ju åka till Mantorp(citygross) innan du kan åka på men vet inte om det blir närmare ändå att åka över Vikingstad..
    Du får åka runt och kolla om du har möjlighet...
    Så klart närmast och billigast blir ju Linköping.

• sassus

Någon som känner till Tröskaregatan i Lambohov? Är det ett trevligt område? Vill gärna inte bo med en MASSA studenter då jag har gjort det så det räcler och blir över i mina dar

• Halvfemhuset

Lambohov är trevligt. Mycket villor/radhus och nära till universitetet utan att vara för stads-aktigt.... Känner många vänner som bor i Lambohov eller i Mjärdevi, (som är grannområdet med många villor). Barnfamiljsområde kan man nog säga att det blivit på senare år. Flera radhus och villor byggs, men i centrum av Lambohov är det typiska tidigt 90-talslägenheter i laxrosa tegel. Har nog ändrat karaktär rätt mycket under de senaste tio åren till mer barnfamiljsområde.

Lambohov ligger dessutom i utkanten av stan, så man är inte inne i gröten.

Även om du inte vill ha studentliv skulle jag absolut inte välja Skänninge (sorry vickansnickan) men jag tycker personligen att det är rätt trist stämning i Skänninge. Mycket raggare, rasism, kunskapsförakt...så - ingen av oss är fördomsfria, inte ens jag! =)

Nej - Lambohov är kanon. Varför inte flyttad dit och sen kolla omgivningarna och känna in lite innan du flyttar till något lantligt? Man ändrar sig ju ofta när man väl har hamnat på plats!

• vickansnickan

Halvfemhuset: jag tar inte illa upp...alla har rätt till sin åsikt..
    Och jag bor ju inte I Skänninge utan utanför så jag har faktiskt inte så stor koll på hur det är i själva samhället mer än att jag tycker det är lite mysigt..

Och det billigaste alternativet är ju Linköping ur pendlingssynpunkt...

• Halvfemhuset

Bra vickansnickan. Inte min mening heller. Vill bara berätta vad jag har upplevt.

Svar på tråden Skänninge/Mjölby/Mantorp... Kan man bo där?