• skåneflicka

inte bra att skaffa syskon vid 3 år???

min kompis sa att man ska akta sig för att skaffa syskon i treårsålern för treåringen kommer att hata bebisen... Stämmer detta?

• Svar på tråden inte bra att skaffa syskon vid 3 år???
  • skåneflicka

hon menade att det hör till den åldern... blev lite orolig då vi planerar skaffa ett syskon ungefär vid den tidpunkten. Ville vänta tills dottern var lite äldre mwn man vill ju inte att hon ska hata lillebror eller lillasyster...

• anka1079

äsch, det tror inte jag på.

En treåring kan trotsa men det är en helt annan sak än hat. Du som förälder ska ju handleda storasyskonet hur han ska gör med sitt syskon. Min son var 2½år då han blev storebror och han sköter hur bra som helst. Visst testas det saker men då går jag direkt emellan och visar hur man ska göra...stor skopa tålanmod krävs men det tror jag alltid att det gör med barn

• Sicali

Jag tror du sälv innerst inne vet att barnet inte automatiskt komemr hata syskonet för att det är just tre år emellan, eller hur?
    Däremot kanske det för de flest barn inte är den mest idylliska tiden att bli storasyskon, men det ä ju så olika.

• Andaloal

mina har 3 år o 4 måander o det är perfekt. Mkt lite svartsjuka.

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • princess of woolfs

Har oxå hört att det ska vara en svår ålder att bli storasyskon på, men för vår son stämde det inte alls, vi har ganska exakt 3 år emellan, o ingen svartsjuka. Hade han däremot varit två år när syrran föddes hade det blivit desto knepigare. Det är ju trots allt lite individuellt när barn går igenom jobbiga faser..

• Suskiv

Äldsta var 3½ när ygsta föddes. Hon har älskat honom från första början.

• Pallas

Om jag fått en bebis nu när min yngsta är tre år hade jag nog aldrig orkat. Intensivt var ordet, men iofs är mina barn "lite mer" än andra.

• Mig

jag var 2 år och 10 mån när min lilla syster föddes å så som jag älskade henne, mamma fick låsa om henne för att jag ine skulle ta upp henne ur sängen när hon sov. Så min förhoppning är att få ett syskon till sonen när han är kring 3år. Sen får man ju hoppas att det inte är den värsta trottsen då för då lär det kunna kännas på.

Mamma till Anton 3/6-07
  • Camilla D

Vad jag tror hon menar är att många barn har det extra jobbigt me sig själva när de är runt 3 år. Deras "trotsperiod" är ju inte bara jobbig för föräldrarna utan även för barnet själv.
    Men givetvis är det helt individuellt! För viss kommer ju den perioden tidigare, några senare och några får den inte alls.
    Så kör ni på det ni tänkt!

• Kålrot

Vår mellanflicka var 3 år och 4 månader då lillasyster föddes.

Det har aldrig varit någon svartsjuka, hon har istället velat ta hand om och hjälpa lillasyster. Nu när de är 5 och 2 år leker de varje dag tillsammans, storasyster följer henne på toa och hjälper henne med kläderna när det blir svårt.

En kompis har lika gammla barn och den äldsta var/är inte heller ett dugg svartsjuk.

• taksi

Det var väldigt konstigt uttryckt! Jag tror snarare att för vissa barn är det svårt att få syskon oavsett hur gamla de är och för andra barn är det lätt att få syskon oavsett ålder. Mitt stora barn frågade varje dag om hon inte kunde få en bebis när hon var i 3-årsåldern och sa till och med på dagis att jag var med barn. Så mycket längtade hon efter syskon då och lyckan var gjord när jag sen blev gravid.

• lotan

Våran kille va tre år när han blev storebror och det går väldigt bra!
    Viktigt att han får vara med och hjälpa till för det gillar han och lilla syster älskar vekligen sin bror!

• cozmoz

ehhhh??? Varför skulle barnet hata sitt syskon?
    har tre barn 3 år på dagen mellan de äldsta barnen o 4 år mellan mellankillen o minstingen.

Fungerar alldeles utmärkt.

Det är ju inte så att man kan bestämma hur lång tid det skall vara mellan barnen, beror ju på lite hur lätt man blir gravid.

Mkt konstigt uttryck av din vännina

• getingmidja

Man ska inte lyssna så mycket på alla "goda" råd.
    Skaffa syskon när NI känner för det.

Svar på tråden inte bra att skaffa syskon vid 3 år???