• Anonym (v.6)

I vilken vecka är det absolut vanligast med missfall?

Ja som frågan lyder. Vet att det generellt är fram till vecka 12, men dessförinnan finns det någon statistik?

• Svar på tråden I vilken vecka är det absolut vanligast med missfall?
  • Anonym

Tror det allra vanligaste är så tidigt att man inte förstår att det är mf utan tror det är vanlig mens... Var jätteorolig under min graviditet, men det gick bra. Försök att inte oroa dig, även om det är svårt!

• skorpiona

Tror det är vanligast att nåt går fel runt v6, alltså när hjärtat ska börja slå... Men de flesta tidiga missfallen är ma:s, vilket innebär att embryot dött tidigare än när kroppen stöter bort det! Därför är det nog ganska jämn fördelning över när missfallen faktiskt sätter igång, även om det inte funnits liv på ett par veckor...

Om man gör ett VUL efter v6 och ser ett hjärta slå, så brukar det oftast gå vägen även om det förstås kan hända saker senare också...

• EllieK

Har hört att det är innan och kring vecka 7 innan alla viktiga organ är på plats.

• Anonym (v.6)

Usch ja tänker på det här ma. Vad fruktansvärt att inte få veta det förrän lång tid! jag ska inte på inskrivning förrän i början på september och då lyssnar de inte ens på hjärtat! hur ska man veta då? inte förrän ul som är v.20 något..

• Anonym (v.12)

Hej! Jag fick missfall i v.12 och jag hade gjort vul i v.8 och då såg jag hjärtat slå och allt var helt ok, så det blev som en chock och jag vet inte varför det lilla pyret inte ville stanna hos oss!!!

• Anonym
    Anonym (v.6) skrev 2008-07-07 20:23:00 följande:
    Usch ja tänker på det här ma. Vad fruktansvärt att inte få veta det förrän lång tid! jag ska inte på inskrivning förrän i början på september och då lyssnar de inte ens på hjärtat! hur ska man veta då? inte förrän ul som är v.20 något..
    Kan du inte försöka ordna ett extra ul tidigare om du är orolig?
    Jag tycker det är sjukt att en del ska behöva vänta nästan halva graviditeten innan de får veta hur det står till.
  • Anonym

De brukar säga att om allt är bra i v 9 så är risken väldigt liten för att det ska hända något sen. Många mf senare är eg ma, fostret har alltså dött tidigare fast kroppen har inte stött bort det än. Sen finns det ju alltid en risk även längre fram i grav. Men man kan inte gå och vara rädd för det hela tiden, då blir man knäpp!! Livet är farligt, man kan dö av det Nej men allvarligt talat så kan det alltid hända något och man mår bara dåligt av att tänka på det. Tänk att du väntar barn, inte missfall! Om du är jätteorolig så boka tid för vul privat. Det är dock stor risk att man inte ser hjärtat före v 7 och ibland inte ens då.

• Anonym (v.6)
    Anonym skrev 2008-07-07 20:26:40 följande:
    Kan du inte försöka ordna ett extra ul tidigare om du är orolig?Jag tycker det är sjukt att en del ska behöva vänta nästan halva graviditeten innan de får veta hur det står till.
    Tror tyvärr inte jag får det ja det är till gränsen till olidligt att inte få veta hur det står till därinne förrän halva graviditen. Varför gör de så tro?
Svar på tråden I vilken vecka är det absolut vanligast med missfall?