• Nemone

Tetra eller konservburk? Vad är bäst ur miljösynpunkt?

hej

jag har börjat sopsortera! det e jätteroligt!
    Nu undrar jag om det e bättre att köpa konservburkar eller tetra ur miljö synpunkt?
    Tex på krossade tomater.
    jag vet att ja låter superboring men det bjuder jag på!! ;)
    Nån som e insatt??

• Svar på tråden Tetra eller konservburk? Vad är bäst ur miljösynpunkt?
  • Jennie Brunflo

Om jag fattat det rätt så är det bättre att köpa konservburk......
    Det var något med åtgång på naturens resurser i tillverkningen som gjorde konservsburk bättre.

Det var ju iofs något/några år sedan...och i dagens återvinningssamhälle så kanske tetrorna är gjorda av återvinningsgrejs...så det kanske är bättre.

Spännande fråga!

Hoppas någon vet bättre än mig.

• Nyfiken gul

konservburkar rostar i miljön.... undvik!

Men se dock upp för vissa tetror!! Många tetror är belagd med aluminium på insidan! Hur man sorterar dessa är jag osäker på... men kan inte vara hälsosamt att bränna tänker jag....

• Bondbruden

Vaddå rostar i miljön? Man lämnar dem ju till återvinning! Jag tror nog också att plåtburkar är miljövänligare, för de går ju att återvinna helt och hållet. Tetror eldas väl, och då går oljan i plastskiktet förlorat.

• jojjo113

Tetra kan lämnas till återvinning och då är dom bäst...

Eldar man dom ska man köra på konservburkar och lämna dom till återvinning...

Men tetra är bäst om man återvinner, vilket man kan göra!

• Hokii

Det har gjorts ett antal livscykelanalyser på förpackningar och återvinningsmetodernas miljönytta. Det är jättestora skillnader och det går inte att svara generellt. Allt påverkar, hur man själv hanterar den tomma förpackningen, var den lämnas, vem som transporterar bort, vem och var återvinningen sker och framför allt och viktigast - kommer det återvunna materialet verkligen till någon nytta? Med andra ord, ersätter det återvunna materialet verkligen en jungfrulig råvara?
    Det finns mycket information på Packforsks hemsida, Förpacknings- och tidningsinsamlingens hemsida. Hur varje enskild ska göra är olika beroende på var man bor och hur man bor. Sök alltså lokal information i första hand.
    vänliga hälsningar från Storsopan :)

Svar på tråden Tetra eller konservburk? Vad är bäst ur miljösynpunkt?