• michelina

Mamma kläder för stora

Jag undrar vart man kan få tag på mammabyxor i storleken 48 och över? jag har letat övderallt där jag bor och tyvärr kommer jag inte i mammabyxor från HM eller lindex. Det jag tycker är konstigt är att det finns mammabyxor i strl. xs  men inte till större än xl eller 46. man blir ju större under graviditeten.
    Finns det nån som vet??

• Svar på tråden Mamma kläder för stora
  • DorisDaisy

HM har mammabyxor i stl 48. Annars akn man föröska med 'vanliga' bib, xlnt, eller så. Kan funka.

• Sisilisko

Min erfarenhet är att man måste botanisera ordentligt i HM och Lindexbutikerna. Alla butiker har olika sortiment vad gäller gravidkläder. Kolla webbutikerna: Ellos osv.
    Om du befinner dig i Stockholmsområdet kan jag tipsa om HM på Drottningsgatan och i Farsta Centrum, de har toppensortiment.
    Jag har konstaterat att HM har många smala modeller men att de har eller har haft pösigare modeller av fritidsbyxor. De har en snygg byxa med knappar i sidorna, den är jag säker på att jag såg i strl 48.

Lycka till!

• michelina

Tack så mycket !! ska kolla upp det om/när jag kommer till stockholm

• paloma84

Har sett flera trådar ang. detta, där finns många tips...

Men jag vet en klädbutik på Timmermansgatan, nästan precis i korsningen Hornsgatan Sthlm, där de har mammakläder i storlekarna 42 till 60.. nånting..

• honeybunches

Hmm...Jag har vanligtvis stl 50 i byxor, och HM's byxor i stl. XL passar mig bra. Mycket rum för magen att växa i ännu också. Kanske det är olika på modellerna emellan? Försök hitta XL byxor i stretch eller lite mera baggy-modell. Lycka till!:)

• Sisilisko

Oh, jag har tänkt på den här tråden hela dagen och jag vill bara ge ett tips till som är helt baserat på vilka kläder stora gravidisar passar i. Det är inte helt oviktigt för humöret att man har kläder som sitter bra.

Köp trikå och klä dig tajt! Inte obekvämt men tajt. Kläderna ska suga till under magen och om rumpan. Jag är ganska stor och jag är glad att ha kunnat ha tajta kläder och burit dem med stil under graviditeten. Tänk på att kläder som har A-skärning tenderar att stå rakt ut och kan råka se ut som ett femtonmannatält. Jag är i vecka 36 och önskar att någon mer bevandrad hade varnat mig för just "tält" looken. I vecka 14 stod jag på Polarn och Pyret och provade deras mammajacka (XL) med tårarna flödande över kinderna. Jag såg ut som en cirkus: tältet inklusive kameler och en rödmosig cirkusdirektören. Det var ju dömt att misslyckas från början men hoppet överger inte människan.

Om man vill sy, vilket jag ville men mådde för illa för, så har t.ex Burda fina gravidmönster. Jag köpte mönster för byxor, blus, klänning och kjol för 99 kr. Enkla mönster. Blusen kan man göra "jacka" av genom att sy i Fleece tyg eller annat lite stadigare tyg.

Lycka till!

• michelina

Tack så jätte mkt för alla svar!! =) Nu har jag lite och gå på. Hopas bara att jag hittar nåt som passar annars ska jag nog testa det där med att sy.

Tack än en gång!!

• funkis

Butiken på Timmermansgatan 18 i Stockholm heter X-pand Mammakläder och dom har just större storlekar. Jag hittade även en del på Growinlife på Karlavägen, www.growinlife.se

• saris

Jag hittade på hm, de hade xl som passade mig och de var till och med förstora. Det var väldigt mycket strecht i dom.

Svar på tråden Mamma kläder för stora