• Shea 1

Goda kakor/bakverk med Marabou mjölkchoklad i???

Jag ska baka till sonens dop och bad min sambo handla 5 st 200-grams mörkchokladkakor (till en supergod kladdkaka) och han kommer hem med 5 st MJÖLKchokladkakor. Så nu står jag här med ett kilo mjölkchoklad... (kunde ju äta upp dem men det rimmar illa med försöken att bli av med graviditetskilona )
    Har någon ett gott recept på kakor eller bakverk så att jag får användning av all denna choklad. På Recept.nu hittar jag bara efterrätter och godis...

• Svar på tråden Goda kakor/bakverk med Marabou mjölkchoklad i???
  • raspberryrevolution

Hacka mjölkchokladen och strö den över kladdkakan, innan den ska in i ugnen.

• Fleece

Om man hettar upp mjölkchoklad kan den skära sig och bli grynig... kan hända att det fungerar att ha den om man river och lägger på frukt i unen tex men det är tveksamt... Tyvärr..

• Hallonröd
    Shea 1 skrev 2008-07-07 20:57:18 följande:
    Jag ska baka till sonens dop och bad min sambo handla 5 st 200-grams mörkchokladkakor (till en supergod kladdkaka) och han kommer hem med 5 st MJÖLKchokladkakor. Så nu står jag här med ett kilo mjölkchoklad... (kunde ju äta upp dem men det rimmar illa med försöken att bli av med graviditetskilona)Har någon ett gott recept på kakor eller bakverk så att jag får användning av all denna choklad. På Recept.nu hittar jag bara efterrätter och godis...
    Jag kan äta upp dem.....Räcka ut tungan....
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Zanna1983

En superdupergod chokladpaj kommer här!

Mördeg:

3 dl vetemjöl
    ½ dl socker
    125g smör
    1 äggula

Blanda mjöl och socker på bakbordet eller i en matberedare. Hacka in smöret till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop degen. Låt den vila i kylskåpet i 30 min. (Jag brukar platta ut den i en form med löstagbar botten och sen in i kylen.)

Fyllning:

100g choklad, gärna marabou blockchoklad går super det med t ex odense
    100g smör
    1½ dl socker
    2 ägg
    1½ dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Tag ut pajformen som stått i kylen. Bryt sönder chokladen och lägg den tillsammans med smöret i en kastrull. Låt det smälta på svag värme. Låt blandningen svalna något. (Ha gärna över blandningen i en plastunke.) Tillsätt sockret och rör kraftigt, tillsätt därefter ett ägg i taget. Rör kraftigt mellan varje ägg. Blanda vetemjöl och vaniljsocker och rör ner det i smeten. Bred ut smeten i pajformen. Grädda pajen mitt i ugnen tills fyllningen stelnar och får fin färg, ca 30min. Låt pajen kallna och sikta gärna över florsocker innan den serveras.

• Shea 1

Tack! Chokladpajen lät ju jättegod!!

• Willa

Den här är underbar!

Mjölkchokladtårta

400 g mandelmassa
    1 st ägg
    3 äggvitor
    4 msk kakao
    rivet skal av 1 apelsin

Fyllning:
    5 dl vispgrädde
    300 g mjölkchoklad
    3 äggulor

Garnering:
    hallon
    hyvlad mörk choklad

Varm hallonsås:
    600 g hallon
    2 msk florsocker

Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan. Rör i ägget, lättvispade äggvitor, kakao och apelsinskal. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt kakan kallna. Vispa grädden. Dela chokladen i bitar och smält över vattenbad. Ta chokladen från värmen. Rör ner en äggula i taget i chokladen. Blanda i hälften av grädden i chokladsmeten. Vänd ner resten av grädden Häll smeten över kakan i formen. Täck över och frys minst 4 tim. Hit kan man förbereda. Låt tårtan stå framme ca 30 min före servering. Garnera tårtan med hallon och choklad. Värm hallonen till såsen, blanda i florsocker och servera såsen till tårtan. Värm hallonen och blanda i florsocker.

• Shea 1

Mmmm... helt plötsligt känns det som om grav.kilona sitter bergfast
    Ska testa recepten! Jag kan väl nämna att jag har testbakat chocolate chip cookies (Leilas recept) med lime och mjölkchoklad, dom blev riktigt goda!

• Shea 1

Testbaka...vem lurar jag med det (är man gottegris så är man)

Svar på tråden Goda kakor/bakverk med Marabou mjölkchoklad i???