• Iorlover

Vad anser ni? Hur länge är det ok att spara upptappat vatten?

Jag och min sambo började diskutera ikväll bara för att jag inte ville göra välling på vatten som stått sen i Lördags. Har från en läkare fått höra ett dygn. Men han tycker bara jag är såå fjantig!

Så vad tycker ni, eller någon som VET kanske?

• Svar på tråden Vad anser ni? Hur länge är det ok att spara upptappat vatten?
  • strojes

Har ingen aning om rekomendationer osv. Men jag skulle inte göra välling på två dagar gammalt vatten. Inte ens vatten från dagen innan skulle jag använda till vällingen.

• Fleece

Är det kokat?
    Det är ju inte svårt att koka nytt.. så vad är problemet för sambon? Varför ta det osäkra före det säkra och riskera att barnet får magont?

• Iorlover
    strojes skrev 2008-07-07 21:08:02 följande:
    Har ingen aning om rekomendationer osv. Men jag skulle inte göra välling på två dagar gammalt vatten. Inte ens vatten från dagen innan skulle jag använda till vällingen.
    Exakt min åsikt!
  • Iorlover
    Fleece skrev 2008-07-07 21:09:36 följande:
    Är det kokat?Det är ju inte svårt att koka nytt.. så vad är problemet för sambon? Varför ta det osäkra före det säkra och riskera att barnet får magont?
    Han var tvungen att hämta nytt. Vill inte ens koka o använda vårat, de är såå äckligt!
  • bellanbus

Kokt vatten är väl ganska så mycket en färskvara så vitt jag förstått det!

Toys and flavours....tjoss
  • mimmi 1

det är ju åxå skillnad på om vattnet stått framme i nån dunk, eller om det stått i kylskåp... den tiden vi hade stuga med sommarvatten, så tog vi vatten med oss på vintern, och nog använde vi det hela helgen, men jag tappade upp i tillbringare och hade i kylen, det vi skulle dricka...
    men laborera absolut inte med ditt lilla barn!! koka upp vattnet om du är osäker...

• Anna52

Egentligen är ju allt vatten flera miljoner år gammalt, det som stått framme kan ju vara mycket bättre än från någon kran. Men själv är jag nojjig och kan inte dricka vatten som stått ett par timmar. Då tar jag ett nytt glas.

• Iorlover

vi har det i kylskåp. Vi hämtar från inne i byn där de har kommunalt vatten. Vi har egen brunn.

Men jag vet, jag ÄR nojjig! Men jag vill ju bara vara säker o när de dessutom sa de på sjukhuset så börjar man ju undra.

• Jomeni

Dricksvatten som förvaras i t ex plastflaska skall bytas efter 4 dygn.

• Cheesus

Fråga barnen i Afrika där vattnet tas från en brunn/pöl och det är 40 grader varmt...

Din unge kommer garanterat inte att dö och lite skit rensar magen.

Varför är alla så himla nojiga om allt?

• Iorlover
    Cheesus skrev 2008-07-08 12:53:36 följande:
    Fråga barnen i Afrika där vattnet tas från en brunn/pöl och det är 40 grader varmt...Din unge kommer garanterat inte att dö och lite skit rensar magen.Varför är alla så himla nojiga om allt?
    Därför att om jag nu KAN undvika att mina barn mår dåligt, så gör jag det! Självklart!
  • Nufsan

Enligt vårt BVC kan man ha vatten i kylskåpet i 2 dygn och därefter ska det "kasseras"

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • musli
    Iorlover skrev 2008-07-07 21:23:28 följande:
    vi har det i kylskåp. Vi hämtar från inne i byn där de har kommunalt vatten. Vi har egen brunn.Men jag vet, jag ÄR nojjig! Men jag vill ju bara vara säker o när de dessutom sa de på sjukhuset så börjar man ju undra.
    Är erat brunns-vatten utdömt eftersom ni hämtar i byn???

Vi har brunns-vatten och dricker vattnet även om det stått på flaska i kylen i 2 dagar. Så även vår dotter...
  • Iorlover
    musli skrev 2008-07-08 15:42:59 följande:
    Är erat brunns-vatten utdömt eftersom ni hämtar i byn???Vi har brunns-vatten och dricker vattnet även om det stått på flaska i kylen i 2 dagar. Så även vår dotter...
    Nej, vi har skickat in vattenprover i två omgångar och det är inte något fel men det luktar vedervärdigt!
    Så nu måste vi hitta på något att göra åt det först!
  • strojes
    Fråga barnen i Afrika där vattnet tas från en brunn/pöl och det är 40 grader varmt...Din unge kommer garanterat inte att dö och lite skit rensar magen.Varför är alla så himla nojiga om allt?
    Jag använder inte "gammalt" vatten för att jag är nojjig utan för att jag inte tycker det smakar gott efter nån ett par dagar såvida det inte förvarats i kylen. Men jag har ingen anledning att förvara vatten i kylskåpet eftersom jag har rent och friskt vatten i kranen.
  • Jomeni
    Svar på #10
    Jepp det stämmer, men så är oxå medellivslängden 35år i vissa delar av afrika.
  • Fleece
    Svar på #10
    Många saker är överdrivna i Sverige... vi följer Socialstyrelsens och läkarvetenskapens rekommendationer till punkt och pricka. Dock är jämförelsen med Afrika illa vald eftersom jättemånga barn dör på grund av olika sjukdomar som orsakas av dåligt vatten...
  • musli
    Iorlover skrev 2008-07-08 18:24:41 följande:
    Nej, vi har skickat in vattenprover i två omgångar och det är inte något fel men det luktar vedervärdigt!Så nu måste vi hitta på något att göra åt det först!
    Lite tips!!!

http://www.aquagruppen.com/luftinjektor.php

I alla fall om det är svavel-väte som gör det... Luktar det ruttet ägg så är det nog det!
Svar på tråden Vad anser ni? Hur länge är det ok att spara upptappat vatten?