• NeA 84

min katt tuggar sönder saker!!

jag har en kastrerad hankatt på 4år.
    han är innekatt.
    han äter bra å mår bra. men han tuggar sönder sladdar, plastgrejjer typ leksaker mm. han har tuggat sönder massvis med nappar å två par "foppa"tofflor!
    så nu får vi försöka gömma allt "tuggbart", för detta funkar liksom inte. mest för kattens hälsa, kan ju vara farligt för honom.
    sen är de rätt jobbigt att ha söndertuggade grejjer hela tiden.
    kommer säkert få höra nu att han ska stimuleras....men jag försöker. försöker leka med honom - han vill inte. försökt ha med honom ut - han vill inte. han har en "aktivitetsboll" - han struntar i den.
    han får massor med gos å jag pratar mycket med honom (han är pratig).
    tänkte på om han har brist på något...men ringde vetklinik, å dom sa att det inte var troligt om han får en bra kost...vilket han får. utan dom trodde bara det var en ovana.
    men den har ju börjat nyss för ca 2månader sen elle nått.

nån som vet vad de kan vara?
    elle nån som vet hur man kan få honom att sluta med detta beteende?

är desperat nu...inte bara för min å mina saker skull utan mest för kattens! vill inte han ska skadas eller bli sjuk av grejjerna han tuggar i sig!

Adam 02 Gabriel 05
  • Svar på tråden min katt tuggar sönder saker!!
  • Majsan70

Har du provat att busa med laserpekare? Det brukar vara oemotståndligt för de flesta katter. Feliway verkar harmoniskt på katten, kan ju kanske funka?

Min ena katt tuggade på sakr tills dess att vi satt tabasco på utvalda ställen där hon gillade att tugga. Sen dess har hon aldrig mer tuggat på nåt.

Nappar kan vara oerhört farligt för katten att få i sig. Vår tjej har tuggat i sig vällingnappar tre ggr och är opererad i bukeb två gånger för att få ut dessa, så nån lösning får ni försöka hitta.

• NeA 84

har testat feeliway. men inte laserpekare dock. ska kolla på de.
    jo jag vet att de inte är bra att han tuggar på saker. men de var ett bra tillfälle att få sonen att sluta med napp iaf. så nu har vi inga nappar hemma längre.

Majsan70 skrev 2008-07-07 22:25:58 följande:
    Har du provat att busa med laserpekare? Det brukar vara oemotståndligt för de flesta katter. Feliway verkar harmoniskt på katten, kan ju kanske funka?Min ena katt tuggade på sakr tills dess att vi satt tabasco på utvalda ställen där hon gillade att tugga. Sen dess har hon aldrig mer tuggat på nåt.Nappar kan vara oerhört farligt för katten att få i sig. Vår tjej har tuggat i sig vällingnappar tre ggr och är opererad i bukeb två gånger för att få ut dessa, så nån lösning får ni försöka hitta.
    Adam 02 Gabriel 05
  • NeA 84

vaknade imorses av att katten spydde. han hade ätit upp bandet till sonens simglasögon. gaaaaaaaahSkrikandes
    jag blir tokig asså.
    ingen som vet vad man kan göra???????

Adam 02 Gabriel 05
  • Majsan70

NeA 84 skrev 2008-07-08 09:22:09 följande:

vaknade imorses av att katten spydde. han hade ätit upp bandet till sonens simglasögon. gaaaaaaaahjag blir tokig asså.ingen som vet vad man kan göra???????
    Tipsar fortfarande om att kladda tabasco på väl valda saker. Vår katt har som sagt adrig tuggat på nånting igen efter att ha smakat på tabasco.
  • NeA 84

ja jag får la göra de.

Majsan70 skrev 2008-07-08 11:06:09 följande:
    NeA 84 skrev 2008-07-08 09:22:09 följande:Tipsar fortfarande om att kladda tabasco på väl valda saker. Vår katt har som sagt adrig tuggat på nånting igen efter att ha smakat på tabasco.
    Adam 02 Gabriel 05
Svar på tråden min katt tuggar sönder saker!!