Att medvetet smitta sina barn med vattkoppor
När jag hämtade sonen på dagis idag var det en mamma som berättade att de hade bekanta vars barn hade vattkoppor. Nu hade hon varit över till dessa bekanta med sin son för att han också skulle bli smittad. Hon tyckte att det hade varit smidigt om han fått vattkoppor lagom tills deras semester.
Jag blev helt paff och kom mig inte för att säga nåt. När jag kom hem funderade jag på vad hon sagt och tänkte att så länge hon håller sin son hemma när han blir sjuk så han inte smittar de andra barnen på dagis så är det väl ok. Men nu läste jag att vattkoppor smittar innan symptomen visar sig. Jag blev riktigt irriterad, tänk om hennes son nu blir sjuk och smittar de andra barnen på dagis. Jag vill helst inte att sonen skall bli sjuk, dessutom har vi ingen semester i sommar så det är inte direkt lägligt för oss.
Vad tycker ni? Är det ok att medvetet smitta sina barn med vattkoppor? Borde hon då inte hålla sonen hemma för att undvika att han smittar andra barn?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-08 11:38
Nu börjar folk svara utan att läsa igenom tråden.
Vad jag blev irriterad över var inte att mamman medvetet försöker få sin son smittad med vattkoppor, det är väldigt vanligt och inget jag har med att göra. Vad som irriterade mig är att hon gör det för att det passar hennes semesterplaner utan att tänka på att hennes son nu kanske smittar ner resten av avdelningen. Även om vattkoppor är en barnsjukdom (en lindrig sådan) tycker jag inte att det är rätt av henne att medvetet utsätta andras barn för potentiell smitta.