• LillaPaula

rumsren hund???

Försöker att få våran valp rumsren. visst nu är hon liten så det kommer att ta tid. men det jag blir irreterad på är alla sidor på internett där det står olika.
    Endel tycker att man ska lägga ut tidningar inne och endel skriver att man inte ska göra det.
    Hur ska jag kunna veta vilket som är rätt.
    På en sida stog det att man inte ska gå ut med dem på natten och på en annan läste jag att man ska gå ut med valpen på natten om hon vaknar och piper.

Finns fler alternativ på olika åsikter. Så tänkte fråga er, vilket sätt tycker ni är bäst att få valpen rumsren så fort som möjligt?
    tacksam för all hjälp, för sidorna på internett gör mig galen.

• Svar på tråden rumsren hund???
  • svensdotter

när min hund var liten..tog jag ut den dirket på morron när ja vakna...alltid efter den vilat och eller ätit.. innan ja gick o la mig o pep den på natten fick jag knalla upp o gå ut med den...
    jag la ut tidningar...det spg ut sen pappersverkstad ett tag men till slut hade jag bara en o den låg i hallen...tog ganska lång tid men det funkade

• LillaPaula
    svensdotter skrev 2008-07-07 23:05:04 följande:
    när min hund var liten..tog jag ut den dirket på morron när ja vakna...alltid efter den vilat och eller ätit.. innan ja gick o la mig o pep den på natten fick jag knalla upp o gå ut med den...jag la ut tidningar...det spg ut sen pappersverkstad ett tag men till slut hade jag bara en o den låg i hallen...tog ganska lång tid men det funkade
    Det som gjorde mig mest fundersam var att man inte skulle gå ut på natten. för det stog att då kan den få en dum vana att den alltid vill gå ut på nätterna.
    men med tanke på att hunden sover med oss i sängen så är jag inte sugen på att få kiss i hela sängen för att man inte tar ut den på natten..
    tur att valpar är så söta så att man står ut med det krongliga att få den rumsren.
  • Vilja00

ut efter mat lek o sömn. Klocka din valp så du håller koll på ungefär hur länge den klarar hålla sig o jobba sakta sakta upp den tiden.
    Det tar tid o vissa individer går fortare/långsammare än andra. Kolla med din uppfödare hur hon/han resonerar (och ev redan tränat din valp).

Jag till hör dom som går upp på natten om hunden behöver ut, för mig en självklarhet - jag går själv på toa nattetid ibland så varför ska inte en liten valp få göra ifrån sig :)
    Däremot använder jag mig inte av tidningar eftersom jag inte vill befästa en vana att förknippa inomhusmiljön med att kissa/bajsa.
    Därför är jag ju också en av dom som rumsrenhetstränar mina egna valpar innan leverans (börjar vid 5-6 v ålder) så dom har en god vana att göra ifrån sig utomhus redan när dom levereras till sina nya hem.

• LillaPaula
    Vilja00 skrev 2008-07-07 23:22:14 följande:
    ut efter mat lek o sömn. Klocka din valp så du håller koll på ungefär hur länge den klarar hålla sig o jobba sakta sakta upp den tiden.Det tar tid o vissa individer går fortare/långsammare än andra. Kolla med din uppfödare hur hon/han resonerar (och ev redan tränat din valp).Jag till hör dom som går upp på natten om hunden behöver ut, för mig en självklarhet - jag går själv på toa nattetid ibland så varför ska inte en liten valp få göra ifrån sig :)Däremot använder jag mig inte av tidningar eftersom jag inte vill befästa en vana att förknippa inomhusmiljön med att kissa/bajsa.Därför är jag ju också en av dom som rumsrenhetstränar mina egna valpar innan leverans (börjar vid 5-6 v ålder) så dom har en god vana att göra ifrån sig utomhus redan när dom levereras till sina nya hem.
    tack för ditt svar =)
    det är ungefär så vi gör men jag tror att vi behöver öva på att berömma den när den kissar/bajsar ute. Antar att det bara är att kämpa på. känns hopplöst ibland men det måste ju gå tillslut =)
Svar på tråden rumsren hund???