• lalala

*Över högra ögonbrynet har hon ett

Över högra ögonbrynet har hon ett alldeles illrött litet märke som inte går bort, vad kan det vara???

Inte för att det gör ngt. hon är världens sötaste ändå :) är mest nyfiken.

• Svar på tråden *Över högra ögonbrynet har hon ett
  • bigbelly

ser ut som ett smultronmärke
    alltså ett födelsemärke
    försvinner inte men kan tas bort kosmetiskt
    min dotter har ett lika fast i hårbotten

• lalala

Aha! hon har inte haft det sedan födseln utan det kom för ett par veckor sedan.

• ronja3

Ser ut som ett "smultronmärke", eller storkbett. Mer som det första! Söta smultron på en söt tjej!! Vet ej mer om det, men du har en underbar dotter!
    /Ronja

• bigbelly

precis...
    det kommer efter ett tag
    det gör födelsemärkena

• A S K

Håller med bigbelly att det ser ut som ett smultronmärke....
    Min dotter har oxå ett sånt i hårbotten, det var illrött! när hon var bebis men nu syns det knapp......

• Titti och mini

Tror som alla andra på smultronmärke, jag har dock också hört att de går bort av sig själva efter nåt år eller så

• lalala

Hittade detta på Tygg Hansas sida:

Smultronmärke

Smultronmärket utvecklas under barnets första levnadsveckor till klart röda, upphöjda hudförändringar. De behandlas inte och försvinner normalt av sig själva Det sker oftast vid 2-4 års ålder och nästan alltid före 7 års ålder.

Det så kallade smultronmärket syns oftast inte vid födseln, utan utvecklas under de första levnadsveckorna till klart röda, upphöjda hudförändringar. Det är uppbyggt av små blodkärlsnystan, ofta med en kapsel av bindväv runt och alltid täckta av hud. Det kan finnas en liten risk för småblödningar, men de är helt ofarliga.

Smultronmärket växer successivt tills barnet är 3-4 månader gammalt, därefter börjar det spontant gå tillbaka genom att blodkärlen tillbakabildas och täpps igen. Redan vid 3 års ålder är 50% av märkena borta och vid 7 år har praktiskt taget alla försvunnit.

Att smultronmärket börjar vitna, är ett tecken på att det börjar gå tillbaka. Smultronmärken behandlas normalt inte.

• Dayna Lee

Det var en söt liten pingla du har!

• Bebben

Det ser exakt ut som en kompis bebis har vid munnen. Det är nog ett smultronmärke. Det kan växa och bli större men ska sen torka in och försvinna helt. Men det kan dröja upp till nåt år innan det försvinner helt..

Lite info jag hittat;

Storkbett = Storkbetten anses utgöras av ytligt belägna blodkärl, som syns extra tydligt på grund av det nyfödda barnets tunna hud. Orsaken till att de uppkommer just på dessa ställen har jag i alla fall tänkt mig vara tryckförhållanden i samband med barnets födelse.
    Ibland kan de synas tillfälligt hos äldre barn och till och med hos vuxna när personen blir upprörd eller arg. Det sitter i nacken och strax ovanför ögonbrynen i medellinjen och de bleknar med tiden hos de allra flesta.

Smultronmärke = Hemangiom = Hemangiom är små kärlnystan eller blodkärlsmissbildningar i huden. Hemangiom kan även förekomma på andra ställen i kroppen. De är ofta medfödda. Hemangiom som är bleka till en början blir mer röda eller upphöjda under de första levnadsmånaderna, för att sedan blekna av försvinna helt så småningom. 2 procent av svenska barn har den här typen. 50 procent av förändringarna är borta vid 5 års ålder och vid 10 årsålder är de helt borta. Alla bleknar dock inte bort helt beroende på hur djupt de sitter. Om märket är ordentligt rött redan vid födelsen, ungefär 1 procent av svenska barn har sådana, brukar de inte växa bort. Smultron-, jordgubbs- eller eldsmärke och storkbett är gamla namn på sådan här förändringar. De är alltid ofarliga och man tar bara bort dem om de sitter i vägen för ögonen, munnen eller liknande. Man vet inte varför vissa får angiom.

• lalala

Oj! 30 personer har varit inne i mitt krypin och kollat på lilla märket sedan jag gjorde inlägget. 30 personer på 13 minuter, det är inte dåligt.

• Hjerpe

nej inte dåligt jag e en ava dom!!! söt liten tjej!!

• Lizza

hm...men min tös har flera små röda prickar i nacken, som inte är uppböjda, va e det för märken då??

• Siena

jo det ser ut som smultronmärke! Förr i tiden sa man att det var ett tecken på att någon var en häxa!

• fru bengtsson

Lizza: Min flica hade också röda pickar i nacken som de sa var storkbett.
    Hon föddes också med ett vitt märke mitt på ryggen, det vart rött så måningom och konstaterades vara smultronmärke. Det har dock aldrig varit speciellt upphöjt. Nu när hon är 3 år har storkettet försvunnit för länge sedan, och smultronmärket är mycket ljusare även om det fortfarande syns.

• bigbelly

ja...
    man kan hitta så olika info om lika saker
    strunt samma
    så länge ingen lider av det
    min mellankille har tre tuttar...

• Setta

mina barn har båda storkbett... Max har ett från pannan o ner till munnen o på ögon o i nacken...
    Syns på fotona i mitt galleri.. det e inget farligt o försvinner m tiden =0)

• lill linda 82

Min lilla kille har oxå ett såntdär smultronmärke, fast han har det precis mellan bröstvårtorna..

Svar på tråden *Över högra ögonbrynet har hon ett