• Mar1lyn

Ur & Skur-föräldrar!

Jag har nyss satt min dotter på en i ur & skur förskola o till hösten kommer hon att behöva massa nya ytterkläder, regnkläder, stövlar, skor, mattermos o säkert massa annat smått och gott, så jag undrar ifall det finns några märken och modeller som är att föredra när det gäller ur o skur-användandet? Vet att hon ska ha dubbla uppsättningar av allt o satsa på kvalité, men tar gärna emot tips o råd! Ska dessutom köpa henne en mattermos o undrar om det finns ngt märke att rekommendera?

Om någon vill hjälpa till vore det snällt!
    tack på förhand!

Tortyr är underbart när bödeln själv ger lösenordet till befrielsen
  • Svar på tråden Ur & Skur-föräldrar!
  • Aphjärnan

Puffar för tråden då jag är i samma sits,
    ska byta från vanligt till naturdagis och börjar i augusti

• vicsun

I klädväg så är polarn och pyret och reimateck ( vet inte riktigt om det stavas så här) mkt bra kläder.. Bra om man satsar på att använda flera lager kläder typ underställ, vindstopper, flecce,ylle sockor mm är att rekomendera. Goretex tumhandskar med urtagbart foder är oxå bra.

• Mar1lyn

okej, vart köper man reimateck o goretex-kläder? ska googla...

Jag skulle vilja köpa en bra mattermos, de jag hittar är ju som vanliga termosar men finns det inget lite mer likt en låda som barnet kan äta lättare ur? eller blir det till att ta med en tallrik i utflyktsväskan? Sen måste man ju köpa en bra väska också...

Det är inte lätt att fixa allt

Tortyr är underbart när bödeln själv ger lösenordet till befrielsen
  • vicsun

Vet att man kan köpa reimateck via nätet, prova att googla. Mattermos borde ju finnas i ngn välsorterad friluftsbutik, googla på det oxå=)

vet att många köper jätte bra pop kläder på Traderas auktioner, men det kan vara en fördel att man vet ungefär vad saker kostar i butik och vad det är för typ av kläder man vill ha..

• Rumba

Jag köpte en mattermos av märket Thermos från Naturkompaniet, alldeles lagom för min son som går på ett I ur och skur dagis. Den håller värmen bra och är lagom i storlek, ca 1/2 liter. Vet även andra föräldrar som har en mattermos från Claes Ohlsson och är nöjda med den.

Jag köper väldigt mycket PoP ytterkläder till min son och dessa har hållt väldigt bra. Deras överdragsbyxor rekommenderas men jag tror att Lindex har några liknande och det finns säkert flera märken. Fördelen med överdragsbyxorna är att de håller bättre när de leker i skogen då vanliga gallonbyxor slits ut alldeles för fort. Det tråkiga är att halva dagiset har samma kläder i samma färger så det gäller att märka allt.

En annan sak vår förskola rekommenderar är att ryggsäcken ska ha bröstspänne. I alla fall för de äldre barnen, de små bär oftast inte sina ryggsäckar längre sträckor så där spelar det ingen större roll.

• Bei Bei

Jag rekomenderar friluftsfrämjandets barnryggsäck. Den är kanon! Satt jättebra på min dotter redan från 2 år. Den har också bröstspänne som gör att banden inte trillar av axlarna.

Vi hade dottern på ur och skurförskola i Göteborg när vi bodde där. STORTRIVDES! Märktes så väl att barn, personal och föräldrar verkligen var nöjda. Vi älskade den förskolan och det känns fruktansvärt att hon inte får gå där mer. (flyttade 40 mil)
    Nu har vi henne på en naturförskola också, men det är inte samma koncept riktigt och jag är inte alls så nöjd som jag var med första dagiset.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Stora

Jag tror att du kan gå in på friluftsfrämjandet och kolla i ur och skur de har lite tips.
    Kolla naturkompaniet mm. Polarn o Pyret och Reima är jättebra vattentäta men dubbla uppsättningar blir superdyrt.Kolla gärna vad som blir bäst i test.
    Naturkompaniet mm har ju andra märken för barn som är jättebra. tex ullsockar, fleccedressar mm sen får man pröva sig fram. Jag har haf både Pop och reima till mina barn och jag tex tycker att Reima är bättre. Men det är en smaksak. Jag upptäckte också att förra vintern var det helt onödigt med overall där vi bor. Vi hade klarat oss på ett fleccefodrat regnställ. Didirksson har bra tex. Jag tycker annars - det är jättesmidigt med vattentäta overaller för man slipper galonbyxor utanpå det blir smidigare för barnet att röra sig MEN då uppkommer problemet - omd et nu är ett problem- förra vintern var det lervälling- då var galonisarna på ändå föt att inte overallen skulle bli som betong av intorkad lera. Så man får pröva sig fram. Fodrat eller ofodrat har olika använingsområden. Jag gillat tex ofodrat men har istället ett flecceställ under. Ofodrade gummistövlar med en ullsocka i, och galonvantar utan foder med en tunn fingervante i då kan man torka dem separat snabbt och byta fingervanten stället för ett par "sura" fleccefodrader som aldrig torkar.Gore-tex skor/stövlar tex Viking eller Ecco. Tretorn fodrade gummsitövlar tror det finns ett par med utagbar innerdel.
    Haflöfs XS ryggsäck är bra. Pop har också bra ryggor med bröstrem. Det är bra så att den inte glider ner över axeln. Mössor som är vintäta och går ner över öronen. På vår son har jag haft en sk hjälmhuva. (väpnarluva) Annars har vi haft pops mössor alltid. Man behöver ju olika tex tunn bomull, solhatt, lite tjockare tex stickad för hösten (vindtät) och en varmare för vintern. Vi ha haft stickade med fleccefoder varmare har aldrig behövts men där är också bra att tänka lager. Tex en tunn mössa med en vintät "hjälm" över då det är kallt. Reflexer rejält på allt!
    Själv jobbar jag som förskollärare dock inte på ur & skur men jag är ute mycket och jag har Haglöfs kläderwindstopper flecce och skaljackor och byxor, ryggsäck och gore tex kängor Eccoskor goretex och det är bra grejjer. Så jag vet själv att det är så mycket roligare att vara ute med bra grejjer och man har förmånen att se vad andra köper och hur det håller måttet.....
    Lycka till!

Svar på tråden Ur & Skur-föräldrar!