Får min 16 åring barnbidrag i juli ?
Har hört att barn som är 16 år inte får barnbidrag i juli utan får vänta till studiebidraget i augusti alltså blir utan pengar i en månad, stämmer det ?
Har hört att barn som är 16 år inte får barnbidrag i juli utan får vänta till studiebidraget i augusti alltså blir utan pengar i en månad, stämmer det ?
Om han fyllt 16 i vår så får han inte barnbidrag i Juli eller Augusti. Studiebidraget betalas ut först i September. ( I alla fall så har vi det så)
Usch då ! varför blir det så , barnet kostar ju lika mycket på sommaren ?
Barnbidrag ges upp till 16 år. Från 16 år får man studiebidrag, men alltså inte över sommaren då man inte studerar.
jag hörde att om man är född tillåmed sista juni få man inte barnbidrag juli å augusti.
Det beror på vilket kvartal man är född, jag som är född i september fick behålla barnbidraget över sommaren eftersom det inte blev studiebidrag förrän till hösten för mig.
Vad händer när barnet fyller 16 år?
Studiebidrag
Barnbidraget betalas ut till och med det kvartal ditt barn fyller 16 år. Om barnet studerar på gymnasiet betalar därefter Centrala studiestödsnämnden (CSN) studiebidrag. Det betalas i så fall ut automatiskt utan ansökan. Studiebidraget kan delas på samma sätt som barnbidraget. Läs mer på studiestödsnämndens webbplats www.csn.se.
http://www.forsakringskassan.se/fakta/barnbidrag/?page=/privatpers/foralder/barnbidrag/index.php
Tanken är väl att man när man är så pass gammal ska sommarjobba när man inte studerar. Skulle man annars ha sålt jordgubbar, planterat granplantor och skruvat ihop skruvar med muttrar?
Brokig:Nu har ju min dotter faktiskt ett sommar jobb men hur många 16 åringar har fått det !
asat: Jag säger inte att det är lätt att få det, vet att det tvärtom kan vara ganska knepigt. Men samhällets grundtanke är väl iaf att barnet när det är så pass stort ska kunna jobba den tid det inte studerar. Jag var rätt slö på gymnasiet och tror inte jag hade sommarjobbat då om det inte vore för att jag var barnbidragslös. Vet många unga som hellre har sommarlov, men jobbar för att få lite pengar. Kan vara det som är avgörande för att få jobb senare i livet.