• 1978nettan

jag har en bålgeting 1 meter från mitt huvud!!!

den flög in i vardagsrummet för nån timme sen, o flög bort här vid datorbordet sen blev den tyst o har varit tyst sen dess. ibland hör jag den lite grann.
    vill fan inte gå o lägga mig när den e i huset. obehagligt ju!
    här var en igår kväll med men då flög den rakt ner i papperskorgen så jag tog ut den dirket. kan ju vara samma som jag hade besök av igår som är här idag.
    vad ska jag göra??!!

• Svar på tråden jag har en bålgeting 1 meter från mitt huvud!!!
  • Spicy woman

Försök oh slå ihjäl den.

• 1978nettan

Spicy woman skrev 2008-07-08 00:28:50 följande:

Försök oh slå ihjäl den.
    jo men jag hittar inte den, bara hör den ibland men kan inte se den. men jag såg när den flög hit o jag hör den ibland så jag vet att den e här men jag kan inte förstå var. jag har försökt att titta efter men hittar inte den
  • 1978nettan
    Queen70 skrev 2008-07-08 00:32:35 följande:
    En stalker :)
    ja hehe
    obehagligt att veta att den finns där bara. tänk om den sticker mina barn eller oss...
  • 1978nettan

Johan o Carro skrev 2008-07-08 00:43:33 följande:

Har du hittat den än? Usch, otäckt med bålgetingar...
    nej den e helt tyst... obehagligt att den bara finns här
  • Johan o Carro
    1978nettan skrev 2008-07-08 00:44:17 följande:
    Johan o Carro skrev 2008-07-08 00:43:33 följande: nej den e helt tyst... obehagligt att den bara finns här
    Jaa gud ja, jag skulle vara livrädd. Är jättelarvig när de gäller småkryp av alla dess slag. Jag skulle aldrig våga att fånga in den eller döda den. Jag skulle gömma mig under täcket i sängen Skrattande

så skulle sambon fått fånga in den!!
  • 1978nettan

Johan o Carro skrev 2008-07-08 00:52:35 följande:

Jaa gud ja, jag skulle vara livrädd. Är jättelarvig när de gäller småkryp av alla dess slag. Jag skulle aldrig våga att fånga in den eller döda den. Jag skulle gömma mig under täcket i sängen så skulle sambon fått fånga in den!!
    ja dom e ju så obehagliga o surrar så otäckt min man var uppe innan o försökte se den men lyckades inte. hoppas den inte rör sig på hela natten.
    undrar varför den e helt tyst? hela tiden?
  • Johan o Carro
    1978nettan skrev 2008-07-08 00:55:43 följande:
    Johan o Carro skrev 2008-07-08 00:52:35 följande: ja dom e ju så obehagliga o surrar så otäckt min man var uppe innan o försökte se den men lyckades inte. hoppas den inte rör sig på hela natten. undrar varför den e helt tyst? hela tiden?
    Jaa det verkar ju lite mysko, men han har väl lagt sig för natten kanske Skrattande jag skulle ALDRIG kunna gå och lägga mig och veta att det var en geting inne. Hellre uppe hela natten då så jag inte behöver vakna av att nåt kryper på mig, jag skulle då garanterat vrålskrika så hela stan vaknar Skrattande
  • 1978nettan

jag vill inte heller lägga mig men nu måste jag hoppas inte man blir väckt av den i alla fall i natt eller i morgon bitti.

• Nellee

Jag är LIVRÄDD för getingar och har en radarspray i varje rum Minsta surr och jag börjar spruta och vifta hysteriskt.. Hur har det gått? Jag lider med dig

• 1978nettan

den har fortfarande inte gett ljud ifrån sig... den dog nog eller nåt

• MissLilo

Du får hoppas det!

VAr hemma hos mina föräldrar förra somarn och skulee sova över där. Då säger min mamma att det var en getting där inne 2 dagar innan som de inte hittat än. De hade letat överallt, och jag letade överallt som själv har verädens fobi för alla bin, gettigngar och bomsar. Nåv
    l hittade den inteoch godtog ursäkten om att de flugit ut utan att de sett det.

Så sov hela natten i rummet där gettingen h¨llit till, och så vart det lunchdags och barnen lekte vid databordet intill verandan. Helt plötsligt hör jag en glad dotter som sitter och pillar på nåt som rör sig. Hinner bara se vad det är innan de sticker dottern i fingret och sen dess e hon livrädd för dessa.

Den låg bland datorkablarna och myste där det var varmt.

• Grenadjären

Ja, de ser ju inte så trevliga ut.
    Men faktum är att Bålgetingen tom är fredligare än vanliga honungsbin.
    Eftersom bin har stora matförråd (ofta flera kilo honung i kupan) att försvara från inkräktare, och bålgetingen är inte nectarinsamlare utan lever på andra insekter.
    Bålgetingen är svårretad och attackerar sällan människor, om det inte är just för att den känner sig hotad.

Det där med att ett visst antal bålgetingstick skulle kunna döda en häst och några mindre stick en människa och ett stick ett barn, är bara myter.

www.muenster.org
    sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5lgeting

Svar på tråden jag har en bålgeting 1 meter från mitt huvud!!!