Ni som målar när ni är gravida??
Vilken färg vågar man måla med?? Har massor därhemma som skulle behöva målas.....
Kan man måla med "ickenyttiga" färger utomhus??
Vilken färg vågar man måla med?? Har massor därhemma som skulle behöva målas.....
Kan man måla med "ickenyttiga" färger utomhus??
Såg nån broschyr på MVC om att måla om hemma när man väntade barn och den sa att det absolut inte var nåt att oroa sig över...
Jag har målat med tegelfärg utomhus o min bebis mår hur bra som helst
Igår när jag var hos BM hittade jag en Broschyr som heter "Visst kan du måla" som handlar om just det här med att måla när man är gravid.
Där står det bla:
"Vilka färger kan jag använda?
Dagens vattenbaserade och lågemitterande färger innebär en låg risk att måla med när man är gravid eller har småbarn i närheten. Se till att lämna fönster och dörrar öppna så att det blir ett ordentligt luftdrag i rummet."
Det står vidare att man ska helt undvika att använda färger baserade på organiska lösningsmedel. Även sprayfärger som innehåller organiska lösningsmedel ska man som gravid helt undvika att komma i kontakt med.
Hmm.. det är ju just det, alla säger så olika. Jag har en färg som jag brukar måla möbler med som jag inte tror är speciellt nyttig, kanske organisk då kanske..... men om man står ute?! Blir det inte bättre då?? kanske inte lika farligt....
När jag väntade minsta grabben så lackade jag våra lister hemma ivårt nybyggda hus....var helt snurrig efteråt.... det var väl inte så bra kan jag tänka mig men det var 10 år sen o jag var nog rätt nonchalant då med sånt......tänkte inte ens på det!
Det är nog okey så länge man använder vattenlös. färg.
Varför tar du inte det säkra före det osäkra och skaffar vattenbaserade färger om du nu vill måla?
Broschyren finns på nätet. Googla på gravid och måla. Vi har målat badrummet och luckorna här hemma. Det gick bra, men jag är fortfarande nojig...
Jag har målat hela huset, lister, utsidan, insidan mm när jag väntade mitt första barn. Vattenbaserad färg köpte vi då... lite dyrare men vi kunde göra jobbet själva.
Jag jobbade som målare när jag va gravid,men försökte undvika färger osm ej va vattenbaserade...
vad innebär organiska lösningsmedel?
ingen som vet?
Jag har för mig att organiska lösningsmedel är i färger man måsta ha tex. lacknafta för att ta bort/späda. Hoppas du förstår vad jag menar. Du kan ju alltid fråga färghandlaren för att vara på den säkra sidan.
ok! "organiska" låter ju så naturligt, men det är logiskt att undvika lösningsmedel förstås. Jag tycker sånt är så otäckt att andas in även som ogravid!
Jag köpte vattenlöslig färg....o har målat massor med det. Lite trögare färg o få bra tyvärr men skam den som ger sig!!
bebeis igen:jag tycker 'oljefärg' är trögare jag:) man kan ju blanda ut med lite vatten om man vill åxå...
Då jag var gravid målade jag som bara den med både oljefärg (inte så bra) och vattenbaserad färg.Eftersom det var i vintras så kunde jag inte alltid ha öppna fönster och vädra. Det gick bra för mig men det är väl det bästa om man kan vara utomhus i friska luften.Jag tror att nån enstaka gång inte är någon fara.Det är nog mer illa med daglig kontakt med skadliga kemikalier.Låt ej graviditeten hindra dig tycker jag! Coop forum har en färg som rekommenderas för gravida att använda Butinox green room heter den och jag tycker att den är bra!! Lycka till!