• wozzgirl

Sår i halsvecken på spädis. Vad göra?

Min 6 veckors bebis har fått sår i halsvecken, ni vet i dedär vecken som det så lätt bildas "skit" o sedan blir det sår om man inte ser upp med dem..

Jag hade missat ett djupt veck och nu är där världens röda o kladdiga sår.
    Jag har testat med Bepanthene (B-vitaminsalva) men det blev nästan bara värre eftersom det då förblev blött..

Har nu testat med att hålla det torrt (försöka) o lägga på potatismjöl (nåt knep från hemvården..)
    Jag tycker dock att det läker så himla dåligt...

• Svar på tråden Sår i halsvecken på spädis. Vad göra?
  • bubbli

låter ju nästan som svamp...fråga BVC om det,finns bra salvor mot svamp också!
    Annars är Inotyol oslagbart!

• Beckah82

Luft är såklart bäst. Tvätta med vatten och lufttorka flera gånger om dagen.

Ammar du så kan du smörja med bröstmjölk, det är sterilt och läkande och torkar snabbt så det slipper varafukigt, men blås torrtnär dutvättat och smörjt så det inte är fuktigt länge.

När det sedan läkt får du vara noggrann med att tvätta i veckan och TORKA noga, varje dag, eller mer.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • wozzgirl

Jag har själv precis haft svampinfektion, kan det ha smittat till hans hals?

• Beckah82
    wozzgirl skrev 2008-07-08 10:24:02 följande:
    Jag har själv precis haft svampinfektion, kan det ha smittat till hans hals?
    Beror ju på vart du hade den antar jag?

Men ja det är smittsamt. Annars är det ju ätt hänt att det blir svamp ändå om man är dålig på att hålla rent och torrt i bebisvecken.

Hör med BVC
  • wozzgirl

ska till bvc iövermorron, men går in till apoteket idag o visar upp det, de brukar vara duktiga där...

• Ciccilionaa

Vi använde Daktacort, efter råd från BVC. Blev stor skillnad.

C

• Beckah82
    wozzgirl skrev 2008-07-08 10:25:33 följande:
    ska till bvc iövermorron, men går in till apoteket idag o visar upp det, de brukar vara duktiga där...
    Ja de har väl längre utbildning än läkare? Är det inte så? De är iaf experter och ska kunna sånt, ja
  • inoka

Låter som svamp men annars är inotyol som redan sagt här oslagbart. Det är även uttorkande och brukar råda bot på allt som är rött.
    Har det alltid under min tjejs haka då hon är tjock och go och dreglar kopiöst. Spelar ingen roll om man håller rent eller inte för det är ju självklart att man gör men det blir rött och fuktigt under en haka.

• wozzgirl

Fick rådet att köpa talk på apoteket o det har hjälpt. Det innehåller ju zink odet ska visst främja läkningen av just sånt.

• marialintott

Min bebis har också haft så, det kommer liksom inte in nå luft där. Men jag har sett till att hålla rent bara och det har blivit mycket bättre. Annars är ju bröstmjölk "mirakelmedel" mot det mesta.
    Jag har frågat på bvc och dom sa det är vanligt att det blir så. Ingen svamp eller så iaf.

Så tvätta eller torka rent å lufta lite, det är ju svårt men jag brukar hålla å blåsa lite.

• marialintott

..min dotter hade även så bakom öronen lite, men där smorde jag med lite zinksalva för där luftas det ju mer än vid halsvecken, å det blev bättre direkt.

• Nea Göteborg

Hej!
    Har haft precis samma problem med våran "lilla" dotter. Hon är lite knubbig så det kommer inte så mycket luft dit efter att det runnit en massa mjölk på sidorna.
    Jag fick rådet att badda bomull i barnolj och sen torka rent, och sen är det viktigt att det luft-torkar. det kan ju vara lite svårt på en så liten men jag la henne på en kudde i knät och höll isär vecken och blåste lite försiktigt.
    Det har blivit jätte bra men man måste hålla efter det.
    Lycka till!

Svar på tråden Sår i halsvecken på spädis. Vad göra?