• Inaa86

Är det farligt med jordgubbar?

Har hört nu på senaste att man inte får äta jordgubbar?
    Varför då? Och gäller det även jordgubbssylt? Har blivit besatt av jordgubbssylt på mackor haha. Illa om man inte får äta de då, så skulle behöva lite hjälp. Vill ju inte att det ska hända något. :/

Tack!

• Svar på tråden Är det farligt med jordgubbar?
  • Zaria

ÄT, jordgubbar är både gott & nyttigt samt innehåller massor med järn.

När bebis väl kommit skall du ta det lite lugnt då bebis kan bli prickig om han/hon inte tål jordgubbar men det är inte alls säkert att det blir så,prova försiktigt när bebis kommer om du skall amma, under graviditeten så ät och njut.

• La Lola
    NEJ!
    Det är inte farligt.

Läs kostråden istället för att lyssna på alla "goda" råd.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Cia o krabaten

Klart du får äta jordgubbar.
    Gå in på slv.se och kolla in kostråden.

• katrili

innehåller dessutom massa antioxidanter som är jättebra, generellt sett så ju mer färgglada grönsaker och frukt, desto mer antioxidanter, skyddar mot sjukdomar som cancer

• Aaglars

Många bm rekommenderar jordgubbar just under graviditeten för att det innehåller så mkt järn.

• Inaa86
    Svar på #6
    haha ojsan vad konstigt då. Jag vet inte vart jag hörde de, men vet att jag hört de från flera nu på sistone :S
    Men vad bra, då slipper jag sluta med min sylt :D
    Tackar!
  • La Lola
    Inaa86 skrev 2008-07-08 10:52:11 följande:
    Svar på #6haha ojsan vad konstigt då. Jag vet inte vart jag hörde de, men vet att jag hört de från flera nu på sistone :SMen vad bra, då slipper jag sluta med min sylt :DTackar!
    Möjligen är det förra årets varningar i media om ett visst bekämpningsmedel som folk hakat upp sig på o sen inte läst vad Livsmedelsverket skriver om detta. Utan fortsätter att sprida denna felaktiga info.

Se länk:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Queen70

Med tanke på att jag dragit i mig en liter om dagen under hela graviditeten så får vi verkligen inte hoppas det är nåt farligt.
    Tror det är helt ofarligt faktiskt :)

• enlitenstund

Man bör skölja jordgubbarna noga för att få bort jord, som eventuellt kan innehålla listeria.. Men i övrigt är de bara nyttiga och toppenbra att äta!

Svar på tråden Är det farligt med jordgubbar?