Pappas sambo vägrar prata med min syster... Vad göra??
Nu vill jag höra med er andra hur ni skulle agera...
Lite historia/förklarning till familjesituationen:
Det är så att jag har en halvsyster (som är 6år äldre än mig) som växt upp med min pappa (hon var bara 2år när mamma och pappa träffades). För både pappa och för henne är det självklart att hon också är hans dotter även om hon inte är det biologiskt. Och jag och hon kallar min pappa för "farsan".
Hennes riktiga pappa brydde sig aldrig om henne och nu är han död.
Numera (sedan 19 år tillbaka) är mamma o pappa skilda och pappa bor sedan 10 år tillbaka ihop med en tant som är väldigt speciell... Såå himla jobbig människa! Och det blir bara värre o värre med åren också. Hon är för det första väldigt tjatig och ska lägga sig i ALLT. För det andra är hon väldigt bestämd och SUR till sättet och har konstiga idéer.
Hon har svårt att acceptera min syster och tjatar jämt om att " hon är ju inte din pappas riktiga dotter, hon ska inte få nåt när din pappa dör, du får ärva allt" och "jag gillar inte din syster, jag gillar dig mycket bättre!". Jag o min syster står väldgt nära varandra och det känns ju inte kul att höra jämt o ständigt när hon pratar skit om min syster... Hon tycker att min syster är "för fin i kanten" eller nåt, för att hon inte är lika glad i att dricka alkohol (!).
Min pappa sagt till henne, när hon håller på o tjatar om det där, att min syster visst är som hans riktiga dotter oavsett det biologiska... Min syster har dessutom barn (9 o 12år) som ser vår pappa som sin morfar... så klart... de har ingen annan morfar! Dock är sambon positiv mot dom för hon gillar barn och är mån om dom oavsett vems barn de är. (alltid NÅT positivt)
DETTA HÄNDE I JULAS O EFTER DET HAR INTE PAPPAS SAMBO PRATAT MED SYRRAN:
I julas firade vi jul hos min syster allihopa - både mamma o pappa var där med sina respektive åsså var det jag o min sambo plus systerns familj, så klart.
Vi hade aldrig firat allihopa så där och alla verkade tycka att det var jättetrevligt. Vi drack några öl och lite vin (dock inte jag som var gravid) o hade det roligt när vi satt där på kvällen efter maten...
Sen tog vinet slut och övriga tog sig de sista ölburkarna. Mamma o syrran dricker inte öl (o vinet var ju slut) så syrran gick till köket och beredde två stycken drinkar till sig o mamma då pappas sambo kliver in och undrar genast, med en nyöppnad ölburk i näven, varför hon inte får nån! Jo, självklart kan du få det, sa syrran, men du öppnade ju precis en ölburk så inte trodde jag att du även ska ha en drink!
Och sedan dess vägrar hon att ens svara på frågor som min syster ställer till henne... och hon totalt nonchalerar henne! Vi hade dop till vår dotter (som föddes i mars) i helgen och hon vägrade att ens TITTA på henne ??!
Såå himla löjligt!!! För en jävla drink!!! Fast å andra sidan känns det som att hon bara väntade på ett skäl till att aldrig mer behöva träffa/prata med min syrra.......
Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det här. Jag vill säga ifrån men vill för pappas skull samtidigt inte ställa till en scen o bli osams med hans sambo. Men det känns som jag bara inte KAN acceptera det här längre! Jag är så himla arg, besviken o irriterad på henne (även av andra skäl)så jag ligger vaken på nätterna o grubblar på detta...