• Mopplis

Hur mår min lilla kattunge?

Fick en liten katthane på 10 veckor för två dagar sedan.

Han är väldigt tillgiven och busar i lägenheten.

Har en 6 årig hane sen tidigare.

Nu är det så att den lille han piper o jamar väldigt mycket, letar han efter sina syskon/mamma? hur länge kan sådant pågå isåfall? har jag fått honom förtidigt?

eller finns det någonannan anledning till varför han jamar - han vet var vatten, mat o låda finns, den stora katten gillar inte honom men håller sig undan.

Kneel before thy master, som jag brukar säga
  • Svar på tråden Hur mår min lilla kattunge?
  • sydneygirl

Jag tror han letar efter syskon/mamma. Samt är lite ängslig eftersom det är ett nytt hem.

Mina katter var 16 respektive 13 veckor när vi fick hem dem, och båda sprang runt och jamade i några dagar.

Får jag fråga varför du tog hem honom så tidigt?

• Åttan

Det kan vara så att han "letar" efter sina tidigare syskon och mamma... 10V är eg lite tidigt att ta dem..

• sydneygirl

(sen är vissa katter väldigt pratiga i sin natur, så bara för att han jamar och piper behöver inte det betyda så mycket)

• Mopplis

jag fick honom av min syster i present o hans hem är 10 mil härifrån.. annars hade det varit smidigt o låta han vara hemma ett par veckor till o "tuffa till sig"

• TipEx

12 veckor ska han vara - minst - innan han får flytta från sin mamma.
    Då ska han vara fullvaccinerad.

• Åttan

Oki.. men jag tror inte att det är någon fara.. han kommer säkert finna sig till rätta om ett tag. ..

• sydneygirl

Åh, förlåt att jag spammar... Ser ju att jag glömde fortsätta på mitt andra stycke i mitt första inlägg.

Vad jag menade var att mina katter var lite äldre och kanske inte så lätt att jämföra med. Man skulle ju kunna tänka sig att de inte "letar" lika mycket efter mamma eftersom de var lite äldre och mer "bortstötta" (eller hur man ska säga). Men nu spekulerar jag bara.

Sen är det som jag sa individuellt hur mycket de "pratar".

• Mopplis
    sydneygirl skrev 2008-07-08 12:42:06 följande:
    Åh, förlåt att jag spammar... Ser ju att jag glömde fortsätta på mitt andra stycke i mitt första inlägg.Vad jag menade var att mina katter var lite äldre och kanske inte så lätt att jämföra med. Man skulle ju kunna tänka sig att de inte "letar" lika mycket efter mamma eftersom de var lite äldre och mer "bortstötta" (eller hur man ska säga). Men nu spekulerar jag bara.Sen är det som jag sa individuellt hur mycket de "pratar".
    haha ingen fara!
  • sydneygirl
    Mopplis skrev 2008-07-08 12:40:35 följande:
    jag fick honom av min syster i present o hans hem är 10 mil härifrån.. annars hade det varit smidigt o låta han vara hemma ett par veckor till o "tuffa till sig"
    Ok, det var ju synd att din syster inte visste (eller respekterade?) att kattungar ska vara minst 12 veckor när de skiljs från mamma. Fast mest dåligt att de som fött upp ungarna förstås - de ska veta bättre!

Men ni har ju iaf en katt sen innan vilket är bra, för det är ju runt 8-12 veckor som de ska lära sig mycket om att vara katt
  • Mopplis
    TipEx skrev 2008-07-08 12:41:02 följande:
    12 veckor ska han vara - minst - innan han får flytta från sin mamma.Då ska han vara fullvaccinerad.
    jo jag vet att 12 veckor är minimun, vet inte varför han blev bortlämnad innan. Men nu är han här o jag tar det på mitt ansvar att vaccinera.
Svar på tråden Hur mår min lilla kattunge?