Dildo - gravid - farligt?
Är det farligt/dumt att använda olika sexleksaker, med och utan vibrator när man är gravid? Ska man kanske ta det lite lugnare de första veckorna? Är i nionde veckan nu.. Tacksam för svar
Är det farligt/dumt att använda olika sexleksaker, med och utan vibrator när man är gravid? Ska man kanske ta det lite lugnare de första veckorna? Är i nionde veckan nu.. Tacksam för svar
inte alls farligt, så kör på du
och njut ![]()
ambon har sin dildo konstant...Ingen fara alls...burra på då
Jag har använt mig av dildon och andra sexleksaker med vibratorer under hela graviditeten (är i v 33 nu) och det har gått hur bra som helst. Men är du orolig så ska du självklart vänta lite, för då kan det hända att du istället ligger och oroar dig istället för att njuta av sexet, och då är det ju självklart inte värt det.
jag äger ingen dildo men brukar använda hushållspappershållaren. Är gravid i 38:e veckan, och än så länge har inget farligt hänt
Om du inte haft några komplikationer, som ex blödningar, är det ingen fara. Tänk bara på att vara noga med att göra rent den mellan gångerna!
1.Man ska vara mycket noggrann med hygienen på sina leksaker under graviditeten.
Använd alltid ett bakteriedödande rengöringsmedel så att man inte får infektioner. (ex. Invits Hygiene)
2. Se efter vad det är för material i din leksak.
Köp gärna i silikon - då det materialet saknar tillsatser. Hårdplast är också okej (har inga mjukgörare)
Det som är farligt i leksakerna är ftalater(som används för att göra plasten mjuk.)
Vissa gifter i ämnesgruppen Ftalater misstänks ge fosterskador. Misstanke om att Ftalater tas upp genom slemhinnorna i underlivet finns också.
Det finns tillverkare som uppger att en leksak är ftalatfri, tyvärr är det många tillverkare som struntar i detta.
Håll dig till de i silikon, hårdplast eller de förpackningar som uppger att leksaken är ftalatfri.
Köper du leksaker på nätet och det inte står något om det in informationstexten på produkten, så maila eller ring företaget så hjälper de dig garanterat att läsa på förpackningen.
Vill du läsa mera om Ftalater så kan du göra det på Lustjakt.se under "Sexualupplysning" (längst upp) och i artikeln "Ftalater i sexleksaker"
Håller fullt med =)
Men när man är gravid så är det ju någon i magen som man är extra, extra rädd om ;)