• Helena 82

Vem kan gå i borgen för mig?

Vi ska ta ett huslån på SWEDBANK idag, men nu kom jag ju på att jag har en gammal bet.anmärkning sen typ 2 år tillbaka! Skulden är sedan länge betald och jag har skött min ekonomi sedan dess. Min sambo har aldrig haft några anmärkningar, kan han gå i borgen för mig? Även fast vi ska låna tillsammans så att säga? Eller måste de va någon utomstående? Snabba svart tack!

• Svar på tråden Vem kan gå i borgen för mig?
  • habibi

Inte säkert att du behöver borgenär baraför att du har en gammal betalningsanmärkning. Kan du visa banken att du skött din ekonomi å att du har kunnat spara så väger de tyngre än anmärkningen.
    Lycka till

• Birgitta2

Din sambo kan både gå i borgen och kanske t o m vara medlåntagare. Är han medlåntagare är det lättast. Borgensmannaskapet börjar bankerna gå ifrån nu mer och mer.

• Birgitta2
    habibi skrev 2008-07-08 13:45:39 följande:
    Inte säkert att du behöver borgenär ....
    Förlåt om jag är petig. Men BORGENÄR är banken (långivaren). BORGENSMAN är den som borgar för lånet (ev sambon då).
  • Helena 82

Ok, då kanske de är lugnt iaf då...har ju inga sparade pengar eftersom ligger i ett annat hus som jag fortfarande äger med mitt ex... men jag har iaf inte fått någon anmärkning sedan dess och har haft fast arbete.

• Helena 82

Vad menas med medlånstagare?
    Är han inte de automatiskt eftersom vi tar lånet ihop?
    Eller kan han vara de på min del av lånet så att säga?
    Jag antar att dom lägger lånet 50/50 på oss båda...

Birgitta2 skrev 2008-07-08 13:49:35 följande:
    Din sambo kan både gå i borgen och kanske t o m vara medlåntagare. Är han medlåntagare är det lättast. Borgensmannaskapet börjar bankerna gå ifrån nu mer och mer.
  • habibi
    Birgitta2 skrev 2008-07-08 13:51:06 följande:
    Förlåt om jag är petig. Men BORGENÄR är banken (långivaren). BORGENSMAN är den som borgar för lånet (ev sambon då).
    Ja du e petig
  • Birgitta2

Helena 82 skrev 2008-07-08 14:24:08 följande:

Vad menas med medlånstagare?Är han inte de automatiskt eftersom vi tar lånet ihop? Eller kan han vara de på min del av lånet så att säga?Jag antar att dom lägger lånet 50/50 på oss båda...
    En medlåntagare är solidariskt skyldig att betala och han skall skriva under lånet. En borgensman är skyldig att betala om inte du kan. De kommer då kräva DIG på lånet, men inte din sambo. Men är man medlåntagare är man lika skyldig att betala lånet som låntagaren. Dessutom läggs era inkomster ihop vid låneansökan. Om du tar lånet själv, så står du endast med din egen inkomst som garanti (samt huset förstås).
  • Helena 82

Så det går alltså att lösa även fast jag har en betalningsanmärkning?! Det kanske är så this days Det har väl blivit så vanligt att folk har någon liten bet.anm utan att vara ekonomiska katastrofer. Likaså med fastanställning, föör kunde du ju inte låna en krona på banken utan fast anställning, de sa vår bankman att de var gammeldags...så funkar de inte längre! Nu behöver du bara ett längre vikariat, tillsvidare anst. eller tom studenter får ju ta lån...

Birgitta2 skrev 2008-07-08 15:14:58 följande:
    Helena 82 skrev 2008-07-08 14:24:08 följande:
    En medlåntagare är solidariskt skyldig att betala och han skall skriva under lånet. En borgensman är skyldig att betala om inte du kan. De kommer då kräva DIG på lånet, men inte din sambo. Men är man medlåntagare är man lika skyldig att betala lånet som låntagaren. Dessutom läggs era inkomster ihop vid låneansökan. Om du tar lånet själv, så står du endast med din egen inkomst som garanti (samt huset förstås).
  • Birgitta2

Helena 82 skrev 2008-07-08 15:36:51 följande:

Så det går alltså att lösa även fast jag har en betalningsanmärkning?! Det kanske är så this days Det har väl blivit så vanligt att folk har någon liten bet.anm utan att vara ekonomiska katastrofer. Likaså med fastanställning, föör kunde du ju inte låna en krona på banken utan fast anställning, de sa vår bankman att de var gammeldags...så funkar de inte längre! Nu behöver du bara ett längre vikariat, tillsvidare anst. eller tom studenter får ju ta lån...
    Om du har betalningsanmärkning kommer de titta på vilken sort. Många banker vägrar lämna lån om det så bara är 200 kr du varit skyldig. Då kan man gå till Bluestep. De ger lån till nästan vem som helst, om de ser att man har en hyfsad inkomst, och inga skulder kvar hos KF. De har lite högre ränta men inte skyhög. Men de tar ju lite högre risk än bankerna så det får man ha förståelse för.
Svar på tråden Vem kan gå i borgen för mig?