Anonym skrev 2008-07-08 18:12:14 följande:
Fast MR är väl samma sak som magnetröntgen? Det är ju magnetröntgen jag har gjort. Nu var det ju inte enbart tumörer de skulle kolla efter utan om de kan hitta någon anledning till min huvudvärk/ögonvärk/yrsel/kräkningar. Jag hoppas givetvis inte att det är någon tumör och jag tror fortfarande på att det är migrän, men läkaren ville genom detta utesluta annat, därför blev jag fundersam på varför de inte använde kontratsvätskan.Vanlig röntgen används inte vid hjärntumörer.Till bestämmning av hjärntumörer används CT-skalle/MREn CT skalle kan se ut såhär:
www.csmc.edu/images/CT-Brain-9541.jpgmed kontrasten hålrummen tydligare såhär:
tmcr.usuhs.mil/tmcr/chapter7/large7/07-50B.j
p...Huvudvärk anses sällan vara ett huvudsymtom på hjärntumör.
Magnetkamera eller MR/MRT är inte samma sak som datortomografi, även kallad CT/DT. Magnetkamera använder sig av ett starkt magnetfält för att producera bilderna medan datortomografi använder sig av röntgenstrålning istället.
Kontrastmedel används oftare vid CT än vid MR då kontrastmedlet snabbt sprids ut och späds ut i blodbanan vilket gör att den oftast inte hinner göra så stor nytta vid en MR då den undersökningen tar så pass lång tid. En CT tar i regel bara någa sekunder eller minuter att genomföra medan en MR kan ta över en timme.
Rent generellt används kontrastmedel för att framhäva blodkärlen och för att påvisa tumörer då kontrastmedlet i många fall laddas upp i tumören och den blir då lättare att se än om undersökningen skulle genomföras utan kontrast.
Prova sök på google så kommer du finna mer info om respektive undersökningsmetod.