• Anonym

Röntgen med kontrast - varför kontrast?

Varför används kontrast i vissa fall och i andra fall inte? Vad är det som gör att dom beslutar för att inte använda det? Var själv iväg och gjorde magnetröntgen idag och frågade inte under tiden jag var där varför de inte använde kontrast som det stod att de eventuellt skulle behöva.

Handlar det om hur klara bilderna är, eller tas det om de misstänker att det är något? Att man alltid ska börja fundera på sånt här efter en undersökning och inte när man är där.. *suck*

Någon som vet varför det används?

• Svar på tråden Röntgen med kontrast - varför kontrast?
  • Rottis77

Jag har fått kontrast 2 gånger och då har jag fått det pga att dom inte sett det dom velat tillräckligt tydligt.

• Eldna

Som jag förstått det så används det väl antingen för att förtydliga det de vill se eller för att se om det finns blockering någonstans, beroende på vad och varför man röntgas.

• Anonym

Okej, vad dom än gör så blir man orolig iaf :( Är hjärnröntgen som gjorts.
    Tänkte först att jag kunde slappna av eftersom de inte använde kontrast, fast å andra sidan borde de väl använt kontrast om de inte såg någonting för att verkligen kontrollera att de inte missat något?

Men om de hittat något så skulle de väl samtidigt ha velat använda kontrast för att se tydligare vad problemet är?

Borde kanske ringa röntgenavdelningen och fråga för att känna mig lite lugnare..?

• Anonym

Kontrastvätskan i samband med magnetröntgen gör att man får tydligare bilder. Kontrastvätska används när man behöver se hålor och vätskefyllda rum i kroppen, t.ex. om man röntgar blodkärl. Annars syns det inte på röntgenbilden. Men i ditt fall så letade de kanske inte efter en blödning eller en tumör eller metastaser. Då kanske kontrastvätskan inte behövdes.

• Anonym

I mitt fall letade de efter en anledning till kraftig huvudvärk, vad jag förstod på min husläkare kan värken bland annat bero på hjärntumör. Därför känns det konstigt att de inte använde kontrastvätskan, kan de se om det är en tumör eller inte även utan kontrasten?

Anonym skrev 2008-07-08 14:24:24 följande:
    Kontrastvätskan i samband med magnetröntgen gör att man får tydligare bilder. Kontrastvätska används när man behöver se hålor och vätskefyllda rum i kroppen, t.ex. om man röntgar blodkärl. Annars syns det inte på röntgenbilden. Men i ditt fall så letade de kanske inte efter en blödning eller en tumör eller metastaser. Då kanske kontrastvätskan inte behövdes.
  • Anonym (Jag)

När får du ditt svar på röntgen?

• Anonym

De sa att det skulle ta ca 2 veckor innan de skickade något vidare till min husläkare och därifrån tar det säkert en stund innan jag hör något oxå. Så om en månad har jag troligtvis svar på röntgen.

Anonym (Jag) skrev 2008-07-08 15:10:27 följande:

När får du ditt svar på röntgen?
  • Anonym

Fast MR är väl samma sak som magnetröntgen? Det är ju magnetröntgen jag har gjort. Nu var det ju inte enbart tumörer de skulle kolla efter utan om de kan hitta någon anledning till min huvudvärk/ögonvärk/yrsel/kräkningar.

Jag hoppas givetvis inte att det är någon tumör och jag tror fortfarande på att det är migrän, men läkaren ville genom detta utesluta annat, därför blev jag fundersam på varför de inte använde kontratsvätskan.

FIame skrev 2008-07-08 18:04:17 följande:
    Vanlig röntgen används inte vid hjärntumörer.Till bestämmning av hjärntumörer används CT-skalle/MREn CT skalle kan se ut såhär:www.csmc.edu/images/CT-Brain-9541.jpgmed kontrasten hålrummen tydligare såhär:tmcr.usuhs.mil/tmcr/chapter7/large7/07-50B.jp...Huvudvärk anses sällan vara ett huvudsymtom på hjärntumör.
  • Anonym

Förstår inte heller varför jag skulle göra blodprov för njurfunktion innan röntgen om de ändå inte behövde använda sig av det. Jag fick visserligen aldrig reda på resultatet på det testet, men om det visat sig vara dåligt borde väl läkaren ha hört av sig?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-08 18:12:14 följande:
    Fast MR är väl samma sak som magnetröntgen? Det är ju magnetröntgen jag har gjort. Nu var det ju inte enbart tumörer de skulle kolla efter utan om de kan hitta någon anledning till min huvudvärk/ögonvärk/yrsel/kräkningar. Jag hoppas givetvis inte att det är någon tumör och jag tror fortfarande på att det är migrän, men läkaren ville genom detta utesluta annat, därför blev jag fundersam på varför de inte använde kontratsvätskan.Vanlig röntgen används inte vid hjärntumörer.Till bestämmning av hjärntumörer används CT-skalle/MREn CT skalle kan se ut såhär:www.csmc.edu/images/CT-Brain-9541.jpgmed kontrasten hålrummen tydligare såhär:tmcr.usuhs.mil/tmcr/chapter7/large7/07-50B.j
    p...Huvudvärk anses sällan vara ett huvudsymtom på hjärntumör.
    Magnetkamera eller MR/MRT är inte samma sak som datortomografi, även kallad CT/DT. Magnetkamera använder sig av ett starkt magnetfält för att producera bilderna medan datortomografi använder sig av röntgenstrålning istället.

Kontrastmedel används oftare vid CT än vid MR då kontrastmedlet snabbt sprids ut och späds ut i blodbanan vilket gör att den oftast inte hinner göra så stor nytta vid en MR då den undersökningen tar så pass lång tid. En CT tar i regel bara någa sekunder eller minuter att genomföra medan en MR kan ta över en timme.

Rent generellt används kontrastmedel för att framhäva blodkärlen och för att påvisa tumörer då kontrastmedlet i många fall laddas upp i tumören och den blir då lättare att se än om undersökningen skulle genomföras utan kontrast.

Prova sök på google så kommer du finna mer info om respektive undersökningsmetod.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-07-08 18:26:31 följande:
    Förstår inte heller varför jag skulle göra blodprov för njurfunktion innan röntgen om de ändå inte behövde använda sig av det. Jag fick visserligen aldrig reda på resultatet på det testet, men om det visat sig vara dåligt borde väl läkaren ha hört av sig?
    Det är röntgenläkaren som beslutar om man ska använda sig av kontrastmedel eller ej vid en undersökning och även om tanken från början inte var att använda det så kan det ibland bli så att kontrastmedel används ändå. Därför är det rutin att man ska ta blodprov så man ser om ens njurar klarar av att ta hand om kontratmedlet om det skulle bli av att använda det ändå, på så sätt slipper man åka hem och boka en ny tid om det skulle visa sig att en undersökning med kontrastmedel trots allt var nödvändig.
  • Anonym (Jag)

Jag har på en sådan röntgen med min dottern som är 10 för några månader sedan.. Jag var sååå orolig att det skulle vara något farligt med henne.. Så jag fick svaret av röntgen läkaren. Och då sa dom till mig att om dom skulle hitta någon tumör så hade dom kontaktat patienten efter några timmar.. Så om du inte hör något idag så tror jag att du kan vara helt lungn.. Det tror jag att du kan vara iallfall för migrän och tumör har ungefär samma symtom det är därför dom gör en röntgen.. Min Dotter hade migrän!

• Anonym

Det känns skönt att veta, för än så länge har jag ingenting hört ifrån dom.. :) Hur går det för dottern med migrän? Hur håller hon sig pigg? Jag har fått migräntabletter, men tycker inte de hjälper så mycket, blir bara fruktansvärt trött av dom, så är sängliggandes i vilket fall som :(

Anonym (Jag) skrev 2008-07-09 10:45:37 följande:

Jag har på en sådan röntgen med min dottern som är 10 för några månader sedan.. Jag var sååå orolig att det skulle vara något farligt med henne.. Så jag fick svaret av röntgen läkaren. Och då sa dom till mig att om dom skulle hitta någon tumör så hade dom kontaktat patienten efter några timmar.. Så om du inte hör något idag så tror jag att du kan vara helt lungn.. Det tror jag att du kan vara iallfall för migrän och tumör har ungefär samma symtom det är därför dom gör en röntgen.. Min Dotter hade migrän!
Svar på tråden Röntgen med kontrast - varför kontrast?