• Aleathiel

Väteperoxid till sårtvätt?

En kompis använde för ett tag sen väteperoxid till sårtvätt, hon sa att det funkar jättebra. Sen skulle jag gå till apoteket men där ville de först inte sälja det till mig utan rekommenderade klorhexidin istället. Hon frågade först vad jag skulle ha det till och nu undrar jag om det finns några speciella orsaker till varför väteperoxid inte verkar vara så populärt bland apotekspersonalen (och bland vanligt folk också kanske, hade inte hört talas om det förrän nyligen)?

• Svar på tråden Väteperoxid till sårtvätt?
  • Nidorina

Väteperoxid är lite "gammaldags" till sårtvätt. Det kan irritera huden och man ska inte ha det till sårtvätt generellt sett. Under mina 7 år som ssk så har jag haft två patienter som vi använde detta till, det var så då att inget hjälpte men detta funkade. Det bästa till sårtvätt är oftast duschen, för då snålar du inte med vätskan och såret blir renare än om du duttar från en flaska som du köpt för x kronor, man känner sig ju gärna lite snål med att använda de dyra dropparna :)
    De flesta sår tvättas annars med koksalt (koka en liter vatten i några minuter, med 1 tsk salt i vattnet, låt svalna). Klorhexidin använder vi nästan bara inför operationer (dvs födelsemärken och såna små operationer som vi gör på vår vårdcentral) och hudtvätt då vi ska spola centrala infarter, så koksalt (eller duschen) är bäst, generellt sett.

• segelviken

Den från ph-balans är bra.

"Som stabiliseringsmedel använder vi organiskt fosfonsyraderivat (till skillnad från många

andra som använder fenacetin, ett ämne som nu läkemedelsforskare varnar för då det

har visat sig framkalla njurförändringar på cellnivå)."

Svar på tråden Väteperoxid till sårtvätt?