• Anonym (Skraj)

Kan det smitta??

Min killkompis är jätte orolig över en sak. Han slickade en tjej och nu påstår hon att hon har kondylom. Kan han ha fått kondylom i munnen då? Dom har inte haft "riktigt" sex utan han har som sagt bara slickat henne.

Jag trodde att kondylom bara smittades via kön till kön.

• Svar på tråden Kan det smitta??
  • Anonym (L)

Hur får man kondylom?
    Kondylom smittar via direktkontakt framför allt vid sexuell kontakt. Barn kan smittas under förlossningen och vårtor kan uppkomma senare när barnen är större. Virus kan även finnas utan att det finns några synliga vårtor. Infektionen kan vara latent (vilande), för att sedan åter blossa upp under perioder.

• Anonym (L)

I första hand smittas man när man har samlag, men annan sexuell kontakt kan också överföra smitta. Det är mycket ovanligt med kondylom i munnen efter oralsex även om partnern har kondylom.

• Anonym (Skraj)

Ok, men det visar sig i form av vårtor?

Jag var nämligen lite rädd att jag hade fått det i munnen efter att ha druckit från hans sugrör på krogen..men jag har ingen vårta utan det är en blåsa..så då är det bara en vanligt förkylningsblåsa i alla fall...*skönt*

• Anonym (L)

Vilka är tecknen på kondylom?
    Kondylom visar sig tidigast några veckor efter att du blivit smittad, men ofta går det flera månader innan vårtorna blir synliga. Vanligen är inkubationstiden lång!

Kondylom gör i allmänhet inte ont, men kan orsaka klåda och sveda. Kondylom kan ha ett mycket varierat utseende, från fullständigt platta (svåra att se med ögat) till blomkålsaktiga vårtor. De kan förekomma ensamma eller i grupper.

Hos män sitter kondylom oftast på penis, på utsidan eller innanför förhuden. Könsvårtorna kan också sitta inne i urinröret, oftast precis innanför urinrörsöppningen.
    Hos kvinnor ses kondylom på blygdläpparna, i slidan eller på livmodertappen. Ett fåtal kvinnor kan även ha kondylom vid urinrörsmynningen.

Kondylom kan också ses i och vid ändtarmen, hos både män och kvinnor. För detta behöver man inte ha haft analt samlag.

( så du är troligtvis inte smittad, inte heller din bror )

• Anonym (L)

killkompis menar jag inte bror

• Anonym (Skraj)

Då är det definitivt bara en vanlig förkylningsblåsa jag har i munnen. För den fick jag två dagar efter att jag träffade min kompis på krogen.

• Anonym (L)

Du behöver inte oroa dig men får du liknande symptom i underlivet så kontakta BM så hon kan undersöka dig

Svar på tråden Kan det smitta??