• tj0rvig

Tvättstuga i hyreshus - hur svårt kan det va?!

Bor i ett hyreshus där vi har gemensam tvätt stuga med tvätt tider, antingen bokar man 7-12, 12-17 eller 17-22 (detta gör man på ett papper som hänger inne i tvättstugan). Det finns tre (!!) lappar med tvättstugeregler, där det står bl a att man ska "respektera tvätt-tiderna" och att man "ska tömma torkrummet före nästa tid tar vid".

Idag kom jag till tvättstugan, min tid började kl 12. Kollar in i torkrummet, där hänger det en massa kläder, kikar på tidlistan, jaha det står ett namn och så har han klottrat dit 9.30-11.00. Känner igen namnet för han gör alltid så, bokar hel egna tider. Men nu verkar han tycka att bara för att han tvättar mellan 9.30-11 så får han ta torkrummet i besiktning hela dagen!!!

Jag blir sååå förbannad! För det är inte första gången det händer och jag blir bara så less!! Nu får inte mina kläder plats i torkrummet..... Vad ska jag göra då? Ska jag måste ta in dem till lägenheten bara för att han har beslagtagit hela torkrummet?!?! (och enligt reglerna så har JAG ju rätt till HELA torkrummet när jag bokat tid, den ska ju va tom när jag kommer dit kl 12!!) Och inte har han hängt upp grejerna så att de sku ta så lite plats som möjligt, nej, varannat snöre har han tagit så det fanns bara ETT snöre som var ledigt när jag var o bytte första maskinen!

Vad ska jag göra? Serisöt får jag mest bara lust o ta ner hans kläder o lägga dem på bordet där inne i torkrummet...... Tvättstugeregler är till för att följas tycker jag! För allas trivsel!

• Svar på tråden Tvättstuga i hyreshus - hur svårt kan det va?!
  • nanaa

gör så, det är din tid och då ska du ha plats sen om han hämtat dom eller ej är inte ditt problem.. om du behöver torkrummet lägg dom på bordet i torkrummet eller i en korg eller något så får han hämta dom när han vill..

• xenaa

är det din tid du tvättar på så skulle jag lätt ta ut hans kläder och satt dom utanför! I dont give a Shit! så gjordejag hela tiden när vi bodde där vi hade gemensam tvättstuga. för folk respekterade verkligen inget!

de startade precis en maskin, ca 10 min INNAN deras tid var slut.
    I början var man mesen så folk körde öäver en med sina "egna" regler.
    Senare blev jag stenhård. ser jag att en maskin är igång på min tid. skyndar jag den och tar ut de blöta kläderna och ställer dem utanför!

så jävla skönt att vi flyttade därifårn och har nu i denna lägenhet torkskåp och tvättmaskin!

♥Leo 1 år 22/6♥
  • aktuelle

plocka ner människans kläder, det är din tid.

IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Familytime

Hahaha!

Du hade aldrig stått ut i det här hyreshuset! Vi har förmiddag eller eftermiddag, tider väljer man själv. Tycker man att eftermiddagen börjar kl 17, så gör den det, tycker man att förmiddagen börjar tolv, så gör den det. Det finns bara en som tvättar och lyckas få ut all sin tvätt samma dag, resten av oss fyra tvättar lite som vi vill och känner... Idag när jag hade tvättid började jag med att hänga grannens tvätt som låg kvar där sen igår, sen vek jag hennes tvätt som låg i torktumlaren. Förmodligen kommer hon få göra samma med min tvätt som är kvar tills imorrn!

Men jag förstår att du är arg, faktiskt!

• Leos och Vincents mamma

Ta ur hans tvätt! Gå sen o ring på o klaga hos honom!!

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o Vincent 080325
  • tj0rvig

Jag kan alltså göra så?!

(Uuuusch är så stressad över sambons födelsedag som kommer o måste baka o storstäda nu på min lediga dag o passa på o tvätta tvätt samtidigt, o så kommer man dit ner o möts av ngn gubbes långkalsonger i torkrummet!!! Fy o usch!)

• Lena

och hjälper det inte att klaga till honom, klaga till värden.

Men det där med att skriva att man bara kommer anända en kortare del av tiden tycker jag är bra snarare än dåligt.

• tj0rvig
    Lena skrev 2008-07-08 15:44:20 följande:
    och hjälper det inte att klaga till honom, klaga till värden.Men det där med att skriva att man bara kommer anända en kortare del av tiden tycker jag är bra snarare än dåligt.
    Jo visst är det ju det, men han verkar ju tro att han får ta torkrummet hela dagen ändå?! Och det är ju inte rätt...
  • sallybuse

Gå upp till han och skäll ut han med noter.Eller prova att ta ta in hans tvätt i hans brevlåda.Så kan han få sina kalonger hängade där.Så alla kan se dom.Man blir så sur när folk inte kan respektera varann.Gör han så ofta då.

• Lena
    eeeeva skrev 2008-07-08 15:45:41 följande:
    Jo visst är det ju det, men han verkar ju tro att han får ta torkrummet hela dagen ändå?! Och det är ju inte rätt...
    Nej det är inte rätt och då får man förklara för honom, vissa har svårare att förstå instruktioner än andra...
  • Kristin24

Jag bodde på ett ställe där det var fri tvätt-tid hur som hellst, alltså inget pappaer att boka. Så man visste aldrig om man skulle kunna få tvätta eller inte. Även när jag satt en lapp på dörren att jag tvättar mellan 12-16 så hade någon jävel tagit ur min tvätt och lagt på golvet. Det var skitjobbigt.
    Bodde inte där länge.

Go och glad Kexchoklad
  • MariaN

hehe
    det är väl bara att plocka ner kläderna och lägga dom där du behagar! så länge han inte lagt beslag på maskinerna är det väl inte så mycket att gå i taket för..?

• nilla 1972

om din tvätttid börjar kl 12,00 så tar ju tvätten ca 1-2 timmar, låt tvätten va kvar tills din maskin e klar då kan du ta ut den, moch lägga på en bänk el. vagn eller va ni har. slänga på golvet osv gör knappast grannsämjan bättre.

• tj0rvig

nilla 1972 skrev 2008-07-08 22:01:37 följande:

om din tvätttid börjar kl 12,00 så tar ju tvätten ca 1-2 timmar, låt tvätten va kvar tills din maskin e klar då kan du ta ut den, moch lägga på en bänk el. vagn eller va ni har. slänga på golvet osv gör knappast grannsämjan bättre.
    [/citat]

Men jag skrev ju att jag skulle lägga dem på ett bord där i torkrummet. Och det var precis vad jag gjorde - gav han en chans att hämta sina kläder medans min första maskin var igång. Sedan tog jag ner bara så pass så att jag fick plats med all min tvätt allt eftersom.
    MariaN skrev 2008-07-08 21:55:50 följande:
    [citat]
    hehedet är väl bara att plocka ner kläderna och lägga dom där du behagar! så länge han inte lagt beslag på maskinerna är det väl inte så mycket att gå i taket för..?
    Jo, det är det. För om han tar heöa torkrummet, var ska jag torka mina kläder?!
  • HeartsOnFire

I gamla huset(där vi bodde förut) så tog jag alltid ut de andras tvätt och lade i korgen när de hade snott min tvättid. Det är helt rätt att du gör så!

• Bellsam

Jag skulle vänta tills min första maskin var klar och se om han skulle hämta den under den tiden, men hade han inte gjort det tills dess så skulle jag plocka ner kläderna och lägga den i en hög på bordet eller vad ni nu har. Vem vet, han kanske bara har glömt bort att han hade kläder hängandes på tork. Har hänt mig flera gånger.

• tj0rvig

Jo, visst alla kan vi ju glömma, men har man satt det i system så handlar det nog inte om glömska längre......
    Men nu var ju tvätt tiden igår, och det jag gjorde var att ta ner hans kläder allt eftersom jag behövde mer snören för mina kläder.

Med andra i huset har man ibland kunnat samarbeta, de har kommit o frågat typ "jag har ett snöre kvar som inte är torrt ännu, får det hänga kvar där ett tag?" Jo visst, nemas problemas, men den här mannen tog ju upp hela torkrummet - o så ska det ju ändå inte gå till.

• Angdev

Gå o säg till vem det nu e, o informera vederbörande att du har tvätttid o väljer han då att inte plocka ner tvätten så släng den på bordet eller nåt...
    Det verkar som han har gjort det här några gånger så jag hade ringt hyresvärden o sagt ifrån...

Svar på tråden Tvättstuga i hyreshus - hur svårt kan det va?!