• donna100

Försäkring vid resa efter v28?

Någon som vet om det finns någon försäkring man kan teckna om man ska resa utanför Norden när man är i v29? Det verkar som att alla försäkringsbolag har försäkringar som gäller fram till v28 men inget därefter. Är det helt på egen risk att resa då eller hur gör man?

• Svar på tråden Försäkring vid resa efter v28?
  • En glad tjej

Jag var i den sitsen men avstod resa eftersom man aldrig är helt försäkrad. Tex skulle barnet födas utomlands för man bekosta sjukhusvistelsen själv. Vi vågade inte chansa!

• skrutthumlan2

jag ringde till olika försäkringsbolag o hörde efter, men det verkar som om alla har samma regler. så man åker på egen risk.....

Om nu ingen annan har hittat ett försäkringsbolag som täcker detta, vore kul att veta!
    Inget liv är för kort för att vara betydelsefullt
  • Firren1

Men fram till v 28 är man försäkrad då? tycker det står så olika överallt. eller är det olika mellan olika försäkringsbolag oxå?

• donna100
    Svar på #1
    Och om man reser innan v28? Kan man känna sig lite mer "säker" då? Om man i värsta fall måste föda där, är det inte krångligt att få hem den lill*?

En glad tjej skrev 2008-07-08 15:49:01 följande:
    Jag var i den sitsen men avstod resa eftersom man aldrig är helt försäkrad. Tex skulle barnet födas utomlands för man bekosta sjukhusvistelsen själv. Vi vågade inte chansa!
  • donna100
    Svar på #5
    Ja, och där är de lika förvirrade som jag är...
    Inga klara besked nånstans tycker jag.. Får nog boka om min resa så jag åker när jag är i v27-28 istället så man har lite skydd iaf.. då ska det täcka sjukhuskostnader och sånt. Ska kolla en gång till.
  • Firren1

Vilket försäkringsbolag har ni? Jag har länsförsäkringar och när jag pratade med dom igår så täckte det inget alls. Men jag ska nog ringa igen eller så får man byta. Jag ska ut och resa när jag är i v20-22

• donna100
    Svar på #7
    Jag har också Länsförsäkringar. Enligt dem så har man skydd i sin hemförsäkring som täcker sjukhuskostnader och sånt utomlands. Har mailat till dem nu för att se vad de svarar om jag reser när jag är i v27 istället. Återkommer!
    Firren1 skrev 2008-07-08 15:57:50 följande:
    Vilket försäkringsbolag har ni? Jag har länsförsäkringar och när jag pratade med dom igår så täckte det inget alls. Men jag ska nog ringa igen eller så får man byta. Jag ska ut och resa när jag är i v20-22
  • Norrskenet
    Svar på #6
    Nog borde väl de veta vad som gäller??? Mitt försäkringsbolag gav klara besked, efter v.28 täcker de inget som händer i samband med graviditeten, t.ex. om jag skulle börja föda eller behöva ambulansflyg hem så måste man själv bekosta ALLT!
  • Firren1

Nu ringde jag länsförsäkringar igen. Om det händer en olycka eller nån sjukdom som gör att man föder för tidigt så täcker hemförsäkringen kostnaderna i hela världen och ingen veckobegränsning . Men om man av en naturlig anledning skulle föda för tidigt så får man bekosta allting själv för en själv och barnet vare sig man var i v5 eller 35 sa han nu. Men finns det nån hemförsäkring som alltså täcker kostnader för en själv och barnet vid en för tidig förlossning fram till v28 alltså?

• donna100
    Svar på #10
    Jag tycker detta är lite förvirrande så jag ska prata med dem igen.. Håller på att boka om resan så jag åker innan v28 iaf.. känns lite tryggare än att åka i v29.
  • Firren1

ja det är helförvirrande. att dom säger så olika hela tiden oxå. igår när jag ringde så stod dom inte för nåt som gällde gravida utanför eu. idag säger dom så här. men till dig har dom sagt att dom bekostar om du tex skulle föda innan v28 både för dig och barnet? inom eller utanför eu? hör gärna av dig sen när du pratat med dom.

• skrutthumlan2

säkrast är nog att höra med sitt försäkringsbolag. sen kanske det spelar roll om man har extra reseförsäkring eller inte i sin hemförsäkring......
    det jag var orolig över också var att om man måste nödlanda pga förlossningen så måste man betala det själv.....

Inget liv är för kort för att vara betydelsefullt
  • Josefine 85

Ring och prata med resebolaget vad som gäller, dom måste ju iaf veta bäst får man ju hoppas

• donna100

Jag kommer vara 26+5 - 27+6 när jag är borta (har bokat om min resa).

Såhär skrev Länsförsäkringar:

Din försäkring gäller med resskyddet upp till 45 dagar som vanligt för allt utom graviditet.

När det gäller graviditet är det så här:
    - gäller inte för kostnad som har samband med graviditet och som uppstått efter den 28 veckan av graviditeten.

Det innebär att bryter du benet på resan så gäller försäkringen för det, men om du är i vecka 28+0 och tex måste uppsöka läkare pga något som har med graviditen att göra så får du bekosta den delen själv.
    Så frågan nedan om du måste föda i Oman, så får du bekosta det själv om du är efter vecka 28+0.

När det gäller beräkningen av veckor så är det tom vecka 28+0, eftersom så fort det blir 28+1 så har du passerat och är på väg mot vecka 29.

Svar på tråden Försäkring vid resa efter v28?