• Russinkastrull

Slagit i framtanden

Min lilla flicka slog i framtanden så hårt igår kväll att den vickades bakåt. Hon slängde sig över en soffpall men har nu bliit så lång att huvudet slog i soffbordet... Tidigare var framtänderna jättejämna och fina men nu lutar den vänstra bakåt. Imorse var vi akut hos tandläkaren och på röntgenbilderna kunde tandläkaren konstatera att tanden har förmodligen stött i den permanenta tanden ovanför ... Vi ska tillbaka om 4 veckor för att se om hennes nu bakåtlutande tand har fallit tillbaka till ursprungsläget men det känns nog inte så sammolikt... Den permanenta tanden kan också vara skadad men det kan man inte veta förrän den växer ut sa tandis. Tänk om den är helt brun?!
    Min lilla tjej som hade så perfekta tänder... Jag känner mig så ledsen . Fy vad smällen måte ha gjort ont. Hon har också fått fläskläpp. Är det någon som har varit med om samma sak och vill dela med sig av sina erfarenheter. Känner mig riktigt ledsen över detta och delar gärna lite funderingar kring detta om någon vill...

• Svar på tråden Slagit i framtanden
  • månälva

Usch vad otrevligt! Min ena son slog också i tänderna i en fotpall för några år sedan. Det gick visserligen bra och hans permanenta tänder var helt ok när dom kom. Men glöm inte att ringa till försäkringsbolaget och anmäla skadan. Du får då hem en lapp om att skadan är registrerad och den lappen ska du spara tills hon blir 18...Hur gammal är hon?

• Russinkastrull

Jag ringde och anmälde skadan imorse. Hon har en olycksfallsförsäkring men kom på att jag kanske också ska anmäla via hemförsäkringen. Det är samma bolag men det ska jag nog ta och göra på en gång. Hon är 1 år och 6 mån. Hon verkar inte direkt ha ont nu men vi ger hemme bara "mjuk" mat och ska göra så i 2 veckor...

Vad skönt att din lille kille klarade sig utan skador på de permanenta tänderna. Röntgade ni också när han slog i?

månälva skrev 2008-07-08 16:51:24 följande:
    Usch vad otrevligt! Min ena son slog också i tänderna i en fotpall för några år sedan. Det gick visserligen bra och hans permanenta tänder var helt ok när dom kom. Men glöm inte att ringa till försäkringsbolaget och anmäla skadan. Du får då hem en lapp om att skadan är registrerad och den lappen ska du spara tills hon blir 18...Hur gammal är hon?
  • wrsmamma

Fy, det är verkligen hemskt när dom slår sig så där.
    Min son slog av sin ena framtand vid två tillfällen så nu är tanden mycket kortare än de andra.
    Men det skulle tydligen inte vara någon fara om inte tanden började ändra färg.

Hppas det går bra för henne

• Russinkastrull

Oj oj! Lilla killen - det måste också gjort rysligt ont... Vad hände? Var det mjölktanden eller den permanenta? Jag trodde inte mjölktanden ändrade färg utan bara den permanenta om den skadas. Vet du hur det är?

wrsmamma skrev 2008-07-08 17:03:13 följande:
    Fy, det är verkligen hemskt när dom slår sig så där.Min son slog av sin ena framtand vid två tillfällen så nu är tanden mycket kortare än de andra.Men det skulle tydligen inte vara någon fara om inte tanden började ändra färg.Hppas det går bra för henne
  • Noran

Min lille kille har oxå slagit av sina framtänder. Den ena 2 gånger. Efter andra gången blev den infekterad och dom fick dra ut den. Jag tycker han är såå söt med bara en framtand. (eller 3/4 delar) Hoppas inte den under är skadad.

• Russinkastrull

Oj en till som har slagit av samma framtand två gånger. Det måste vara maximal otur . Så nu har han bara en framtand tills den permanetna växer ut eller hur fungerar det? Fick ni röntga och isf hur såg det ut? Jag undrar så hur stor sannolikhet det är att den permanenta tanden dör av ett hårt slag mot mjölktanden... Vad skönt att han ser så söt ut med en framtand. Han har säkert ett riktigt charmigt leende !

Noran skrev 2008-07-08 17:09:13 följande:
    Min lille kille har oxå slagit av sina framtänder. Den ena 2 gånger. Efter andra gången blev den infekterad och dom fick dra ut den. Jag tycker han är såå söt med bara en framtand. (eller 3/4 delar) Hoppas inte den under är skadad.
  • Basses mamma

När jag var liten (under ett år) ramlade jag i mina föräldrars säng och slog av en framtand. Hade bara fått några tänder, och tandläkaren sa att jag var den yngsta patient han haft! Fick inga men utav det sedan.

• wrsmamma

Ts, han grät inte vid något tillfälle så vi visste inte ens att det hade hänt, han är en väldigt tålig kille.
    Men när vi upptäckte det visade han oss att han hade klättrat på en skänk, gången efter det ramlade han på en sten.
    Det var en mjölktand som gick av och som jag uppfattade det så var det mjölktanden vi skulle hålla koll på vad det gällde missfärgningen.

• Hope69

Vår lilla flicka är en riktligt liten vilding och har redan besök tandläkaren ett antal ggr och anmält till Försäkringsbolaget x-antal ggr. För ett par veckor sedan fick lillan (under de 4 sekunder som jag letade efter en sak i skötväskan) en gunga rakt på sig - slog av halva framtanden. Usch, vi mådde bara så dåligt när det hände men fick lugna oss med att det är en mjölktand och att det ju kan hända. Storasyster inte provat sånt....än. Jag förstår precis hur Du mår!

• Bellbox

BRA att du anmälde skadan!! Jag slog i min framtand när jag var liten (en mjölktand) men detta skadade anlaget även på den permanenta tanden som kom sen så jag fick fula fläckar MEN jag fick ingen kompensation för detta då det inte skrivits in att det skett av någon anledning! Så dyrt blev det för mig...
    Tänk också på att det eventuellt kan vara så att JOURNALEN hos tandläkaren t.ex "förstörs" efter en viss tid (vet inte om det är så längre men...) & att det alltså kan vara bra att begär en journal-kopia
    (journalkopior ska man alltid be om förresten; det kan var abra att veta vad som skrivits/inte skrivits!)

Worth the wait !
  • Russinkastrull

Fy vad drygt att få betala själv! Hoppas det blev bra till slut iaf. Hur får man bort fläckarna? Tar det lång tid/många behandlingar att åtgärda? Ja nu har vi iaf anmält så jag hoppas vi slipper det om det har skett ngon skada på den permanenta tanden. Fick du fläckarna direkt när tanden växte ut, alltså satt de redan där eller kom de fram efter några år?
    Du läser min tankar ang. journalen. Satt precis och berättade under middagen hos mormor att jag ska begära kopior av journalen samt röntgenbilderna efter andra besöket för säkerhets skull. De ska jag spara tillsammans med kopia på anmälan hos försäkringsbolaget.

Bellbox skrev 2008-07-08 19:42:52 följande:
    BRA att du anmälde skadan!! Jag slog i min framtand när jag var liten (en mjölktand) men detta skadade anlaget även på den permanenta tanden som kom sen så jag fick fula fläckar MEN jag fick ingen kompensation för detta då det inte skrivits in att det skett av någon anledning! Så dyrt blev det för mig...Tänk också på att det eventuellt kan vara så att JOURNALEN hos tandläkaren t.ex "förstörs" efter en viss tid (vet inte om det är så längre men...) & att det alltså kan vara bra att begär en journal-kopia (journalkopior ska man alltid be om förresten; det kan var abra att veta vad som skrivits/inte skrivits!)
  • Russinkastrull

Ja herregud - dessa små liv kan verkligen sätta hjärtat i halsgropen på en mamma (eller pappa för den delen )

Hope69 skrev 2008-07-08 19:39:30 följande:
    Vår lilla flicka är en riktligt liten vilding och har redan besök tandläkaren ett antal ggr och anmält till Försäkringsbolaget x-antal ggr. För ett par veckor sedan fick lillan (under de 4 sekunder som jag letade efter en sak i skötväskan) en gunga rakt på sig - slog av halva framtanden. Usch, vi mådde bara så dåligt när det hände men fick lugna oss med att det är en mjölktand och att det ju kan hända. Storasyster inte provat sånt....än. Jag förstår precis hur Du mår!
  • Russinkastrull

Vilken liten klätterklille ni har ! Vår tjej klättrar också mkt men än så länge inga klätter olyckor (ta i trä...). Ok, jag ska fråga vid nästa besök om det finns någon risk för att mjölktanden också kan bli brun.

wrsmamma skrev 2008-07-08 19:20:12 följande:
    Ts, han grät inte vid något tillfälle så vi visste inte ens att det hade hänt, han är en väldigt tålig kille.Men när vi upptäckte det visade han oss att han hade klättrat på en skänk, gången efter det ramlade han på en sten.Det var en mjölktand som gick av och som jag uppfattade det så var det mjölktanden vi skulle hålla koll på vad det gällde missfärgningen.
  • Noran

Min kille rätt lugn, så ja, rätt mycket otur.
    Han har röntgats 3 ggr. Det ser inte ut som om anlaget är skadat. Men självklart har jag anmält det till försäkringsbolaget.

• Ninni76

Min son slog i sina tänder jämt när han var lite. När hans ena permanenta tand kom så var det en kritvit fläck på den, men den slog han ut när han var 8 år (hela tanden med rot)klättrade i träd som pojkar gör och ramlade ner. Så den har han rotfyllt 2 ggr o. ska sedan få en stifttand. Det är läskigt när de råkar ut för sådana saker, men det går inte skydda dem från allt. Hoppas det går bra

Svar på tråden Slagit i framtanden