• marialintott

Jätteont i händer, fingrar,domnar??!!!

Jag har så ont i mina fingrar. Jag domnar bort i händerna oftast på natten, eller då jag sover/vilar.

Jag har så himla ont i fingrarna också, stel liksom. Jag var ute och klippte ner en häck häromdagen och trodde det var träningsvärk från det. Men det går ej över.
    Jag ska till mvc imorgon så jag kan fråga då, men jag tänkte kolla här om någon har liknande symptom??

Har 8 dagar kvar till BF..

• Svar på tråden Jätteont i händer, fingrar,domnar??!!!
  • johannaringer

Jag hade så på slutet. Det var vätska som samlats i händerna. Jag kunde inte ha mina ringar sista veckorna, men det gick ned ganska snabbt, ett par dagar efter förlossningen.

• Kelly och Kevin

Det är precis som johannaringer säger, vätska och svullnad. Ibland kan man få det tidigt i graviditeten och då brukar man få handledsstöd. Men du har så kort tid kvar så det släpper nog snart!

♥♥Kelly & Kevin♥♥
  • marialintott

Ok, tack. Grejen är att det gör ont hela tiden, inte bara när jag blir svullen på kvällen eller om det är varmt, utan också när det är svalt och jag ser ut som vanligt i händer å fötter. Men det kanske är så ändå...

• Poloc

Domningar .. låter som att nerverna i karpaltunneln är påverkade.(blir ökat tryck av den extra vätskan)

Handledstöd, som sagt, kan vara bra att sova med. Har inte bm sådana så finns det hos arbetsterapeuter.

Förhoppningsvis går det tillbaka av sig självt efter förlossningen.

• Malin026

Jag har likadant som dig ts med domningar m.m i händerna och har vart till en hand specilist på vårdcentralen och jag fick handskar som ska ha ungefär samma effekt som stödstrumpor som jag ska ha på natten och skenor till båda händerna som jag oxå ska ha på natten. Inte direkt det bekvämaste att sova med men det hjälper mot domningar m.m i händerna vaknar inte längre av att jag har ont eller tappat känseln. Hon jag träffade sa att det oftast släpper efter förlossningen.

• amaan

tyvärr är det inte garanterat att problemet försvinner efter förlossningen. Om inte kan man behöva opereras, har en väninna som fick göra det.

• fridaa

Som någon sa, det kallas för karpaltunnelsyndrom och är inte alls roligt! Jag hade värk nästan hela tiden i slutet av graviditeten och på nätterna "låste sig" händerna. Det är inte alls säkert att det försvinner direkt efter förlossningen. Mitt satt kvar i några månader efter förlossningen men jag kan fortfarande känna av det ibland. Dottern är nu 10 månader.

• lisadragon

Har likadant, haft det i över 3 veckor.. Domnar bort så jag har noll känsel på nätterna.. Kan vakna och fundera om lillfingret är helt eller om jag knäckt det då det brukar ligga inåt mot hande.. Tack och lov har det hittills varit helt alla gånger..
    Jag är idag i v.36+0 och har samlat vatten sen nån månad tillbaka, och nu är det händer/fötter som är värst drabbade, dock mår benen bättre nu när det är svalt, sen har jag fått börja vila igen, vilket är sjukt tråkigt..

Men som de flesta säger så försvinner det förhoppningsvis efter förlossningen när vattnet försvinner *hoppas*.
    Hade // Lisa!!

• marialintott

Men fy, ja det är jobbigt, som du säger lisadragon känns som fingrarna e brutna typ.

jag kan ju använda händerna som vanligt, men jag är ju mycket stelare. Hoppas det försvinner sedan, efter förlossning.
    Lycka till alla andra. Idag har jag bara 1 vecka kvar till BF!!!!!!

• tessiej
    Svar på #10

Jag har också domningar i händerna på nätterna. Blir även väldigt stel i lederna i fingrarna (känns mest på natten men även lite grann på dagen). Min barnmorska sa att det beror på att handlederna sväller (dvs att man får vätska) och om jag upplever att det blir jobbigare finns det någon sorts skena att köpa på apoteket som man kan ha på under natten. Börjar bli aningens less nu så jag funderar om jag ska fara förbi apoteket och höra vad som finns. Inatt kändes stelheten så fruktansvärt!
  • Magis2

Här är en till med karpaltunnelsyndrom. Är nu i v.36 och har haft det sedan ett par veckor tillbaka. Ingen känsel i fingrarna på natten (ett finger dock konstant bortdomnat) ont, händerna och svårt att greppa saker. Min väninna hade det också i under hennes tredje trimester, det försvann dock omgående efter förlossningen.
    Min mamma har dock haft detta kroniskt i ca 7-8 års tid och opererades på båda händerna förra året - nu är det bra igen.
    Hoppas inte att detta blir kroniskt för mig nu...

Svar på tråden Jätteont i händer, fingrar,domnar??!!!