• Molly 1974

Jobbit med alla som frågar om vi vill ha fler barn

Hej
    Jag fick barn 2005 en liten flicka. Hon blir snart tre år.
    Och nu börjar alla fråga om vi inte ska ha fler barn.
    Nej svarar jag vi är nöjda med en. Då tycker många att vi är konstiga och egoistiska som bara vill ha en men tänk på barnen hon kommer att bli ensam och bortskämd.
    Men det dom inte tänker på är att det kanske också finns skäl till att man bara vill ha ett barn och det finns det också men det är jobbigt att behöva förklara hela tiden om varför vi bara har ett barn. Utan att dom ska tro att men är ego eller konstig som BARA VILL HA ETT BARN.

Mitt skäl är att Jag är bärare att en utveckligsstörning sjukdom som heter Fragil x syndrom. Och under gravidteten fick jag reda på Att Sanna min dotter också har fragil X
    Men hon är en flick och därmed kunde bli helt utan syntom eller trärtom hon kunde bli utvecklingsförsenad med autistiska syntom. Hon kom till värdlen den 13 juli 2005 och är utan syntom och helt frisk.
    Men vi vågar inte chansa en gång till på att vi ska få ett friskt barn. Vi är oerhört glada över att vi har henne och att hon är helt frisk.

• Svar på tråden Jobbit med alla som frågar om vi vill ha fler barn
  • Pixie Sessan

jag förstår dig, tycker att ni gör rätt.
    Om jag hade suttit i din sits hade jag nog kanske velat adoptera om jag kände starkt sug efter fler barn.. men det är jag och min åsikt om det vore mitt liv..
    Folk ska jämt lägga sig i så mycket..
    jag hade nog varit ärlig.. för att slippa dessa frågor...
    men jag är nog för öppen för mitt egna bästa.

• Iorlover

Jag kan förstå dig! Jag har börjat akta mig för att fråga sådana saker. För man vet aldrig orsakerna, precis som du skriver. Även jag har tröttnat på frågan när det blir syskon. Men i mitt fall är det att sambon absolut inte vill, men jag vill gärna. Så det är ju ändå en sorg för mig, så man blir ju ledsen o påmind varenda gång! Den anledningen bleknar ju om man jämför med din. Men jag kan ana hur du måste känna dig. Usch, vad jag svamlar. Hoppas du förstår det jag skriver.

Ha en fin sommar!!!

• Molly 1974

Visst får folk fråga men det värkar som om dom inte nöjer sig med mitt svar nej vi vill inte ha fler och det är det som är jobbigt att man alltid måste ta upp detta känslo laddade historien vaje gång någon frågar.

• Torvald

Man måste verkligen inte svara!!!
    Om folk envisas får man fråga tillbaka: (med snäll röst)
    -Varför undrar du? Är det väldigt viktigt för dig? Tycker du att du har med det att göra?
    Och det kanske känns elakt att svara så, men det är ju den som frågar som är korkad!

• morgonsolan

Jag var länge inställd på att inte få fler barn pga en graviditetskomplikation som förmodligen skulle göra det väldigt svårt att vara gravid en gång till. Jag orkade dock inte dra hela harangen när folk frågade, utan svarade som du att vi var jättenöjda med vår dotter! Men jag fick hamna i försvarsposition så mycket att jag tänkte om. Det är väldigt trist att folk är så oförskämda att de inte accepterar andras val, men jag orkade inte med att känna mig som kvinnan de andra tyckte var negativt inställd till barn osv. Så jag gick vidare till att säga: " Vi vill jättegärna ha ett till barn, men det är inte bara att skaffa för alla tyvärr". Den repliken gick hem mycket lättare kände jag. Vill med detta säga att du kanske vinner lite på att vara ärlig, för din egen skull i de här jobbiga situationerna!

Stort grattis till er fina dotter, och tre personer är en jättefin familj det med!

• petsod

Jag håller med TS om att folk reagerar på att man kanske inte vill ha mer än ett barn.

Vi har inga sjukdomsrelaterade skäl till att vi bara vill ha ett barn utan är helt enkelt nöjda med att bara ha vår dotter på 3 år.
    Många tycker att det är synd att hon inte kommer att få ett syskon att leka med men varken jag eller min man har haft specielt stor nytta av våra syskon och vi kan ju inte skaffa ett barn till bara av denna anledning.

Varför har folk så svårt att acceptera detta och vem säger att normen är att ha 2-3 barn????

Svar på tråden Jobbit med alla som frågar om vi vill ha fler barn