• Raka Pungen

Dom ÄR ju faktiskt rullstolsBUNDNA

Jag är lite trött på allt PK-tjafs om att man inte får säga rullstolsbunden.

"Meh, sitter dom fastbundna eller?"
    "Skulle ju se lite skoj ut om de var fastbundna" och andra löjliga kommentarer av folk som tror sig vara så smarta.

När man inte kan gå utan måste sitta i rullstol så är man ju faktiskt "bunden" till den. På samma sätt som man är bunden till ett kontrakt. Det behöver ju inte betyda att man är fastbunden vid kontraktet bokstavligen. Alltså kan uttrycket rullstolsbunden mycket väl användas. Så det så.

• Svar på tråden Dom ÄR ju faktiskt rullstolsBUNDNA
  • Ayya

Låt dom rullstolsburna själva bestämma vad dom vill att det ska heta.

• La Rose

Hade två rullstolsburna klasskompisar på gymnasiet. Den ena anväda aldrig rullstolen hemma utan tog sig fram med hjälp av armarna. Den andre kunde med ta sig fram korta sträckor om det fanns ngt att hålla i med båda händer (t.ex. toaletten). Så ingen av dem var ju bundna av sina rullstolar, men stolen underlättade ju en hel del

• HOCHM

Har faktiskt aldrig hört att man inte får säga rullstolsbunden.

Vilka säger det?

• ellam71

Men man kan ju lika gärna säga rullstolsBURNA eftersom de nu vill det För de är ju faktiskt det

• Raka Pungen
    Krabbolina skrev 2008-07-08 22:59:36 följande:
    men de blir burna av rullstolen, alltså rullstolsburen, inte bunden.
    Som jag skrev ovan: mAN KAN VARA BUNDEN TILL NÅT UTAN ATT BOKSTAVLIGEN VARA FASTBUNDEN. aLLTSÅ ÄR UTTRYCKET RULLSTOLSBUNDEN ANVÄNDBART.
  • Lana

det har ju lite med att rullstolsBUNDEN blivit ett negativt ord...och att de som sitter i rullstol inte anser sig BUNDNA till dem...i USA vill dvärgar inte bli kallade dvärgar uatn småfolk. det är vi andra som har gjort typ ordet rullstolsbunden till ett negativt ord,och jag förstår mycket väl varför man inte vill bli kallad det,samma som jag inte kan förstå varför inte..så enligt mig kan man respektera en sån sak och säga rullstolsBUREN istället för BUNDEN...

• Carmen80

Får man inte säga det?Varför?

• Raka Pungen

Och vadå "De vill det"? Talar du för alla rullstolswhatever nu? Jag känner flera och de skiter blankt i vilket man använder, och de flesta av dem använder själv rullstolsbunden.

• Carmen80

De högre makterna har väl inget annat att göra än att sätta ordförbud...De är ju bundna till sin rullstol genom att inte kunna ¨gå uatn den...eller åka.Det är hemskt men varför ska man hela tiden knyssla till det så jävligt?

Raka Pungen skrev 2008-07-08 23:06:14 följande:

Och vadå "De vill det"? Talar du för alla rullstolswhatever nu? Jag känner flera och de skiter blankt i vilket man använder, och de flesta av dem använder själv rullstolsbunden.
Svar på tråden Dom ÄR ju faktiskt rullstolsBUNDNA