• Najsidaniela

Hur vet man om det är vätskeansamling eller "fett"?

Jag har en fråga till er som befinner er i slutskedet i graviditeten och som svullnat mycket i ben, fötter, fingrar m.m. Finns det något sett man kan se ifall det är vattenansamlingar man råkat ut för? Jag har gått upp ganska mycket nu (ca.21 kg i v.35) och har svullnat upp mkt under de senaste 2 veckorna... är lite orolig att jag lagt på mig/ kommer lägga på mig massa kilon som blir svåra att kömpa bort sedan, ifall svullnaderna jag fått inte är vatten? Någon som vet vad man kan få för andra symptom om man samlar på sig vätska?

• Svar på tråden Hur vet man om det är vätskeansamling eller "fett"?
  • Lill Trollet

När man samlar på sig vätska, brukar man snabbt gå upp i vikt. Många kilon i veckan, sedan brukar kroppen "kännas hård" om det är en vätskeansamling.  Blodtrycket brukar också höjas ibland.

(¯`°?.¸ ღ ♥ Min finaste-Alva 070317 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Elindahl

Jag hade mycket vätska i kroppen när jag var gravid och jag blev vit prickig på händerna och fötterna...

• Elindahl

Jag hade mycket vätska i kroppen när jag var gravid och jag blev vit prickig på händerna och fötterna...

• Goliz
    Elindahl skrev 2008-07-08 23:37:13 följande:
    Samma här.
    Sen om man trycker på huden så ser man om det blir en vit fläck som försvinner, då är det också vatten i kroppen.
  • Najsidaniela

Lill Trollet:
    Okej, kännas hård i kroppen? Menar du att skinnet känns spänt och att man har en känla av att blodflödet inte rinner igenom som normalt. Jag känner nämligen så, framförsllt i vaderna som är som tunga fasta stockar... Skall till barnmorskan imån så då får jag kolla blodtrycket. Tack för inlägget!

Elindahl:
    Kände du dig konstant varm och stickande i händerna med? Jag har nämligen en stickande och brännande känsla, framförallt i händerna och fötterna.

• Najsidaniela

Goliz:
    Jodå, vita fläckar får jag om jag trycker på huden, så då är det väl förmodligen vatten... :)

• Elindahl

jag var jätte varm om fötterna, kändes som de skulle explodera. som du säger det brände och stack.. så de är vatten du har.Jag gick upp 24 kg och tappa 16 påengång efter förlossningen, så ja hade rätt mycke vätska. Skönt de så de inte bara var fett, hoppas de blir så för dig oxå!

• Najsidaniela

Tack! Känns som en lättnad att det förmodligen är det då... jag har iallafall alla symptom som du beskriver... Hoppas på att tappa många kilon direkt jag med!

• Elindahl

Det gör du säkert! Lycka till med kommande förlossnig!

• mammatill2härligavildar

När mina fötter är som mest svullna försvinner fotknölarna. Om jag trycker där dom varit blir det liksom en grop som stannar kvar en stund, om du fattar hur jag menar=) Så då känns det att det är vätska i fötterna=)

• snarf

Jag har som mållgan. Trycker man in fingret i huden på fötterna så stannar de en grop kvar i ett par minuter, Sen har jag fått ont i tårna och fingrarna som sjutton, lederna känns jätte stela.

• mammatill2härligavildar
    snarf skrev 2008-07-09 08:59:59 följande:
    Jag har som mållgan. Trycker man in fingret i huden på fötterna så stannar de en grop kvar i ett par minuter, Sen har jag fått ont i tårna och fingrarna som sjutton, lederna känns jätte stela.
    Åh mina leder värker o är stela oxå. Speciellt fingrarna. Å när jag kniper ihop tårna tar det liksom imot ibland för jag är så svullen.
  • NeaVida

Om man går upp i vikt (av fett) så är det ju inte fingrarna och fötterna som brukar tjocka på sig direkt, det är ju när man är riktigt riktigt överviktig som man får sånna korvfingrar. Däremot är det där det märks tydligast om man retinerar vatten. Drick mycket vätska säger de som vet. Undvik salt har jag för mig. Vila mycket, högläge på benen kan vara skönt, och stödstrumpor... Och meddela din barnmorska!

• halliduttan

hatar den heta känslan i fötterna, de är inte fruktansvärt stora men går till duschen o spolar kallvatten innan läggdax för det är så obehagligt!

• godisgalen

Jag är oxå jättesvullen om fötter, vrister, vader, tom i läpparna (ingen botox behövs där inte ) näsan, å i kinderna......lite överallt tro ja...hihi...skönt att det snart e över så man får tillbaka sina ben framförallt. Det är så stelt att gå å röra sig som man vill, böja sig eller sätta sig på golvet (för att leka med sonen) är nästan en omöjlighet. Kan inte ha några andra skor än "foppatofflorna" å sandaler. Har gått upp över 20 kilo i vikt...... hoppas oxå att jag tappar en del på bb.....

Svar på tråden Hur vet man om det är vätskeansamling eller "fett"?