• Anonym (bonusmamma)

Måste vi ta med vuxna bonusbarn på vår semester?

Är bonusmamma till två vuxna barn. De är över 20, den ena har familj, den andra studerar och har sambo.

Jag och min sambo har en gemensam dotter som är 7 år. Vi tänkte åka på semester i höst, bara vi tre. Vi har inte ens funderat på att ta med de vuxna bonusarna.
    Men nu säger min sambos barn att det är så orättvist att de inte får följa med, att vi aldrig reste med dem när de var små (när de var runt 7, så var pappan fortfarande tillsammans med mamman, och deras ekonomi var inte så bra). Men de kan väl inte förvänta sig att vi ska ta dem med oss? Att vi ska betala för alla?

Vi måste ju få ha ett eget liv och få åka utomlands utan att fråga hans vuxna barn om vi får?

Tänker jag helt fel? Jag tycker om mina bonusar, men jag tror inte ens att jag hade frågat dem om det var mina egna barn. De lever egna liv, har egna inkomster och får göra som de vill.

Hjälp någon.

• Svar på tråden Måste vi ta med vuxna bonusbarn på vår semester?
  • belse

Hallå, jag tycker inte alls att ni måste ta med bonusarna, de är ju vuxna nu och bor ju inte hos er, nä du, vill de åka på semester så får de väl det men de är ju inte ni skyldiga att stå för. Det är nog så att din man får dåligt samvete för att han inte kunnat ta med dem innan men nu e nu och då var då.
    Ha inte dåligt samvete för det, åk själva mer erat barn och njut av det!!! Det hade jag gjort. Lycka till!

• Anonym

Har själv blivit besviken på min mor pga sånt där. När vi var små åkte vi ALDRIG någonstans, inte ens inom sverige, men direkt efter vi hade flyttat började de åka iväg med min halvsyster varje år! Ok att de kanske inte hade råd att åka iväg med oss alla varje år, men de hade samma ekonomi när vi bodde där och hade kunnat spara till en resa för alla oxå.

Så jag kan förstå att dom känner sig besvikna för att de inte fick detsamma. Däremot så tycker jag inte att det är er sak att betala för deras resa, men om ni har råd att ta dom med er kanske ni iaf kan stå för en del av kostnaden? Det beror ju lite på vad ni vill få ut av resan oxå..

• Häpp

De är vuxna människor. Som tydligen tycker att pappa ska betala fortfarande...jisses.

Låt dom följa med på semester men betala själva. Försörjningsplikten är över.

• Anonym

Har ni råd att sponsra dem med en del av reskostnaderna kanske det skulle vara trevligt att åka allihopa på semester.

Men man har ingen skyldighet att ta med vuxna barn på semester. Jag har varit ensamstående med tre barn och när de alla bodde hemma hade vi aldrig råd med semesterresor. Nu har jag bara ett barn som är minderårigt och jag och hon ska åka på semester ensamma.

Visst känns det lite orättvist men de två äldre tycker att vi ska åka och gläds åt att vi har råd med detta nu när jag bara har ett barn hemma. Det är självklart att man har råd med mer saker när man inte har lika många barn att försörja längre och varför ska man då inte få åka på semester?

Så åk på semester. Har ni råd att bjuda med de andra barnen gör det i annat fall tycker jag att ni ska åka själva med den minsta.

• Anonym (bonusmamma)

Nu är det lite sent, för vi har redan bokat resa. Men det är klart att de hade fått följa med om de betalar själva. Inga problem ska föreslå det nästa gång.

De tycker dock att det är orättvist att deras lillasyster får åka med gratis, eftersom vi inte erbjudit dem detsamma.

Jag är ledsen att deras föräldrar inte har kunnat erbjuda dem utlandsresor när de var små, men det är ju inte så att de satt hemma alla semestrar, de gjorde andra saker. Dessutom hade de ett fint landställe som de var på. Det har inte vi.

Allt kan ju inte bli rättvist.

• viseversa

ha,ha självklrt behöver ni inte ta med dom. låter omoget av dom att ens gnälla över en sån sak.nej åk ni på eran semester utan dom.Dom får väl åka med sina familjer.Och inte behöver dom fråga er om ni vill följa med då eller??

• Moulin Rouge

Hade dom inte varit över 18 tycker jag att det hade varit förkastligt att INTE ta med dom. Men sedan dom blivit vuxna, och spec. faktiskt flyttat hemifrån så tycker jag att ni ABSOLUT inte har ngn skyldighet att ta med dom. Och det gäller såväl egna barn som bonusar.

• Anonym (bonusmamma)

Känns bara så tråkigt att det behöver bli ett gräl över detta. Jag och min sambo har inte ens tänkt i de barnorna, speciellt som båda redan har semesterresor bokade i sommar med sina respektive.
    Vi tänkte bara att det kunde vara mysigt för vår dotter (och oss) att komma iväg någonstans.

Det känns bara i nuläget som om bonusarna anklagar mig för att deras föräldrar aldrig hade råd (eller inte prioriterade) att åka utomlands när de var små.

• Anonym (orättvist?)

Min pappa åker utomlands med min lilla halvsyster 1-2 ggr år. Hon är 11 år. Jag åkte utomlands med pappa en gång när jag var 11 och sen aldrig mer. Visserligen hade han inte så mycket pengar då, men ibland kan jag faktiskt bli lite besviken på pappa. Han ställer upp mycket på mig på andra sätt, men det är klart att det känns när han köper julklappar till min andra helsyster, hennes barn och man. Köper utlandsresor till sig och lilla halvsyster och jag fick en bok för 200 kronor i julklapp...

Jag är vuxen och försörjer mig själv. Hade inte förväntat mig att han skulle betala resor för mig, men någon slags rättvisa vill jag gärna ha ändå.

TS. Du skriver att det var ju synd att de inte fick åka utomlands när de var barn, men så tycker jag inte du kan tänka. Försök i stället titta på hur er (kanske främst din mans) ekonomi ser ut nu och se till att det blir någorlunda rättvist. Han har fortfarande tre barn och trots att två är vuxna så borde de inte få mindre än den lilla (och då räknar jag inte med vardaglig omvårdnad som ni måste hålla med eftersom hon är 7).
    Hans vuxna barn lider förmodligen också av att vara skilsmässobarn och ha sett mindre av pappan under uppväxten. Det kanske gör ont i dem också att pappan spenderar så mycket mer tid med ert gemensamma barn. Och jag tycker att ni i alla fall hade kunnat fråga dem om de ville följa med på semester (även om de betalade själva)

• Anonym

Anonym (bonusmamma) skrev 2008-07-09 11:08:05 följande:

Känns bara så tråkigt att det behöver bli ett gräl över detta. Jag och min sambo har inte ens tänkt i de barnorna, speciellt som båda redan har semesterresor bokade i sommar med sina respektive.Vi tänkte bara att det kunde vara mysigt för vår dotter (och oss) att komma iväg någonstans.Det känns bara i nuläget som om bonusarna anklagar mig för att deras föräldrar aldrig hade råd (eller inte prioriterade) att åka utomlands när de var små.
    Det är väl deras pappa som får ta den diskussionen med dom.

Är de vuxna så har de väl råd att resa själva?
Svar på tråden Måste vi ta med vuxna bonusbarn på vår semester?