• Anonym (Förvånad)

Normalt att unge skriker "jag ska döda dig"?

Jag har inga egna barn men måste bara fråga om det här är normalt?

var på Ikea igår och såg en unge på kanske 2-3 år som hade ett raseriutbrott. Han fick inte en Coca-cola (tror jag, var svårt att höra över alla skriken), och skrek till sin mamma
    "Jag ska döda dej, mamma, jag ska döda dej mamma, jag ska döda dej mamma..."

Blev lite chockad och tänkte att ungen kanske har en pappa där hemma som skriker såna saker till mamman, men det kanske är normalt att barn gör så när de blir riktigt arga...

• Svar på tråden Normalt att unge skriker "jag ska döda dig"?
  • Anonym (Usch)

Det är inte ovanligt att barnen skriker på sin mamma eller pappa när de blir väldigt arga, även i den åldern. Det som inte är vanligt är de orden.
    Usch vad obehagligt.

• MARIA99

Inget av våra barn använder sig av sånt språk hur arga de än är & 2 åringen vet väll inte ens vad det är.
    Det grövsta dem säger är väll " mamma är elak" typ

• FruMansour

Min äldsta son kan bli riktigt arg faktist (vilket man får bli ibland) Jag accepterar dock inte att han säger att jag eller pappa är dumma. Jag tycker inte att det är ok att säga så till folk överhuvudtaget.
    Jag vet faktist inte vad jag skulle göra om det är så att han skulle säga att han skulle döda mig. Förstår att det inte känns kul men försök lösa det så snabbt som möjligt så det inte eskalerar.

• Flytning

Mycket större chans att ungen har hört det från ett vanligt barnprogram än sin pappa. Varför alltid tro det värsta?

• FruMansour
    FruMansour skrev 2008-07-09 13:29:59 följande:
    Min äldsta son kan bli riktigt arg faktist (vilket man får bli ibland) Jag accepterar dock inte att han säger att jag eller pappa är dumma. Jag tycker inte att det är ok att säga så till folk överhuvudtaget.Jag vet faktist inte vad jag skulle göra om det är så att han skulle säga att han skulle döda mig. Förstår att det inte känns kul men försök lösa det så snabbt som möjligt så det inte eskalerar.
    OJ såg nu att det inte var ditt barn som sagt så. :)
  • En glad tjej

Min dotter på två år vet inte ens vad döda är. det kan vara så att barnet hör de orden ofta hemma eller på annat ställe, inte bra alls!!

• Mcmajjsan

Det är rätt vanligt. Inte för att barnet alltid fattar vad det betyder men dom snappar lätt upp saker. Jag kom ihåg mitt första raseriutbrott då jag ville testa mammas gränser. Då skrek jag att jag hatade henne... inte för att jag fattade vad jag menade med det utanför att jag hört det av en kompis.

• Flytning
    FruMansour skrev 2008-07-09 13:29:59 följande:
    Min äldsta son kan bli riktigt arg faktist (vilket man får bli ibland) Jag accepterar dock inte att han säger att jag eller pappa är dumma. Jag tycker inte att det är ok att säga så till folk överhuvudtaget.Jag vet faktist inte vad jag skulle göra om det är så att han skulle säga att han skulle döda mig. Förstår att det inte känns kul men försök lösa det så snabbt som möjligt så det inte eskalerar.
    Att säga att nån är dum är väl rätt oskyldigt i stundens hetta? Det är ju precis som man känner då man är arg. På vilket sätt FÅR din som uttrycka sin ilska, då?
  • bellanbus

Min dotter skriker så när hon blir riktigt arg!

Det är inget hon lärt sig av mig, däremot vet hon att det är det värsta och mest sårande hon kan säga till en människa. SÅ mycket begriper dem när de är 7 år....

Jag försöker mest ignorera det, hon vet att det är fel och därför gör hon det för att provocera.

Men visst känns det när hon skriker det...

Toys and flavours....tjoss
  • lia76

Är nog många barn som skriker så...
    Kan ha lärt sej från något syskon, en kompis, dagis osv...
    De vet inte innebörden av de orden utan har nog bara hört av någon annan och tar efter.
    Sen kan de ju förstå innebörden av orden också...
    Men oftast tar de efter andra

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
Svar på tråden Normalt att unge skriker "jag ska döda dig"?