• Mandis02

äntligen ett datum :) Ni som har fått igångsättning hur snabbt går det ifall man e mogen?

Fick ett datum för igångsättning :)
    var på undersökning idag och jag var 1 cm öppen o tappen var mjuk. Hon sa att det skulle gå att sätta igång mig imorgon men att de vill vänta tills v 37+0. Min fråga om man ska bli igångsatt och de tar hål på hinnorna bara hur lång tid brukar det ta? Barnet låg med huvudet väldigt långt ner enl henne också.

• Svar på tråden äntligen ett datum :) Ni som har fått igångsättning hur snabbt går det ifall man e mogen?
  • Nyfiken gul

blev igångsatt med mina två första barn - var öppen ca 3 cm med båda.

tog 5 timmar vardera efter dom sprängt hinnorna.

• Petrah

10 timmar från första tabletten man stoppade upp. men då va jag inte öppet nått. bara vattnet som hade gått 3 dagar innan.

Wild, Raw and Beautiful
  • Cecese

Det är ju så svårt att säga, det kan gå jättefort men kan också ta tid.
    Jag har blivit igångsatt 2 gånger.

Första gången var det väldigt mjukt, helt stängd och tappen var nån cm. Då fick jag gel vid 14.15 och 16.05 kom första värken, 21.31 är dottern född. Då hann jag ändå med en eda därimellan som stannade av värkarna.

Andra gången var jag öppen 3 cm och dom startade det med tablett under tungan vid 11. Vid 12 börjar jag få lite småvärkar. Kl 17 är jag öppen 5 cm och kl 19 7 cm. Sen händer inget mer trots effektivt värkarbete och 22 tas det beslut om snitt. Sonen kunde inte komma ner för han hade navelsträngen 2 varv runt halsen. Annars skulle det väl varit klart runt 21-22 tiden.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Mandis02

ok...jag hoppas ju att det ska gå lika snabbt som med dottern som kom runt 30 min efter att vattnet gått (då iofs startade allt spontant). tack för alla svar!
    då kan jag räkna med allt från någon timme till fleeeeera timmar :D bra att vara förberedd på det mesta :D

• modestyclara

Jag blev igångsatt två dygn efter vattnet gått (med värkstimulerande dropp). Första gången tog det 8 h och andra gången 4 h.

• Christin3

Var öppen tre cm och det tog tre timmar från det att la gel till att hon var ute

• Anne69

Jag var ganska mjuk o öppen ett par centimeter -behövde bara dropp och efter fem timmar föddes dottern. Läs gärna i min blogg om igångsättningen - det var helt OK och jag skulle gärna ta en nu (v. 38).

• Mandis02

men får man alltid dropp eller? för på min läkare lät det som om det enda de skulle göra var att ta hål på hinnorna?!

• Cecese
    Mandis02 skrev 2008-07-09 19:46:22 följande:
    men får man alltid dropp eller? för på min läkare lät det som om det enda de skulle göra var att ta hål på hinnorna?!
    Jag har inte alls fått dropp i samband med igångsättning. Den enda gången jag fått dropp är efter eda för då har värkarna stannat av.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Bebismamma

jag va helt omogen när de satte in tabletten på mig de hotade m snitt o att de aldrig skulle kunna hända ngt o så vidare... 25 timmar senare föddes Alice utan snitt o allt=)
    Ut o gå gå gå gå gå de gjorde ja o de gjorde susen enligt BM..

• Aannaa

Jag fick värkstimulerande dropp bara (i v 42), jag var helt mogen o öppen 2-3 cm... så från droppet tog det 7 timmar sen kom vår dotter.
    Är i v 39 nu o önskar en liknande el snabbare förlossning nuuuuuuu!

Min gravid-blogg: perla08.blogg.se
  • Natural

2 tim och 44 min tog det från att dem tog hål på hinnorna tills bebisen var född. Var 3 cm öppen med buktande fosterhinna när jag blev igångsatt.

• Jollboll

För mig gick det supersnabbt, ca 4 timmar. Jag har berättelse i bloggen om du vill läsa om en jättefin förlossning! Lycka till!

Svar på tråden äntligen ett datum :) Ni som har fått igångsättning hur snabbt går det ifall man e mogen?