Någon som odlat physalis?´När e den mogen?
Odlar Physalis i mitt växthus, men jag undra hur dom ska se ut när dom är mogna och dags att plocka av? Lina
Odlar Physalis i mitt växthus, men jag undra hur dom ska se ut när dom är mogna och dags att plocka av? Lina
Dom trillar av när dom är färdiga. Det smalar helt ljuvligt!
Frukterna är gula och höljet prasslar som papper (oftast) Min fyraåriga dotters favvofrukt och hon har sått en hel massa hon har på granntantens uterum då vi inte har nåt växthus (än).Kan säga att de har verkligen vuxit granntanten över huvudet,ser ut som en djungel.
Om man köper frukterna kan man ta frö från de? Eller köper man plantor i blombutik?
Jag har 2 plantor. en har jag köpt som färdig planta o en har jag sått från frö, dock köpta fröer. Jag har lika mycket frukt på båda 2.
Kan man övervintra plantona??
Har två plantor jag odlat på frö från frukten jag köpte i affären. De har flera blommor på sig nu så snart kommer frukten! Men jag planterade dem i februari/mars så det tar ju tid... Med facit i hand, nästa år skall jag odla dem redan i januari. Av 49 fröer tog sig ca 45! Så jag fick "plantera" in plantor hos vänner och bekanta.
Pyre på väg skrev 2008-07-12 20:27:20 följande:
Ska man pilla ut de små kärnorna i frukten då och stoppa ner i jorden?
Spännande!!!!
Jag tror att det är som tomat plantor. Kan inte övervintras. Man måste så om dom.
Pyre på väg skrev 2008-07-14 10:12:12 följande: