• FiaLisa75

Inbyggnadsugn och micro??

Vi ska renovera köket, äntligen säger jag bara. Jag har allt klart för mig hur jag vill ha det, men nu faller det på inbyggnadsugn och micro....
    Båda kommer att vara inbygda, sitta bredvid varandra. Naturligtvis vill jag då ha dom lika höga.... Hur jag än letat så hittar jag inget märke som har ugn och micro i samma storlek.
    Jag har inte så många krav på finesser på dom, mer än att ugnen ska vara en varmluftsugn och att dom ska vara i rostfritt.
    Är det någon som har sett, eller rent av har hemma så skulle jag gärna vilja veta i vilket märke?
    Jag vill inte ha den där lilla, låga ugnen med ånga, har jag för mig att det var....

• Svar på tråden Inbyggnadsugn och micro??
  • SVejsan
    FiaLisa75 skrev 2008-07-09 20:44:34 följande:
    Vi ska renovera köket, äntligen säger jag bara. Jag har allt klart för mig hur jag vill ha det, men nu faller det på inbyggnadsugn och micro....Båda kommer att vara inbygda, sitta bredvid varandra. Naturligtvis vill jag då ha dom lika höga.... Hur jag än letat så hittar jag inget märke som har ugn och micro i samma storlek.Jag har inte så många krav på finesser på dom, mer än att ugnen ska vara en varmluftsugn och att dom ska vara i rostfritt. Är det någon som har sett, eller rent av har hemma så skulle jag gärna vilja veta i vilket märke?Jag vill inte ha den där lilla, låga ugnen med ånga, har jag för mig att det var....
    Tror det kommer att falla på att ingen tillverkare vill göra en microvågsugn lika stor som en konventionell ugn behöver vara (för att kunna fungera att tex baka i). Gör man mikrougnen större till volymen så tappar man effekt. Vanliga människor brukar uppskatta att alla inbyggnadsvitvaror uttnyjar utrymmet maximalt. Vi har satt inbyggnadsugn och mikro i samma högskåp. För att kunna utnyttja resten av köksskåpen maximalt. Man bör tänka på tex att inbyggnadsdelarna behöver en "skorsten" på baksidan för ventilation, samt att man har ett mellanrum mellan tak och högskåp. Har man tillräckligt få grejor att ha i skåpen för att offra dessa förvaringsutrymmen? Antagligen har du tänkt över det men bara för att påminna... (och så puffar jag på din tråd)
  • FiaLisa75
    SVejsan skrev 2008-07-10 12:54:29 följande:
    Tror det kommer att falla på att ingen tillverkare vill göra en microvågsugn lika stor som en konventionell ugn behöver vara (för att kunna fungera att tex baka i). Gör man mikrougnen större till volymen så tappar man effekt. Vanliga människor brukar uppskatta att alla inbyggnadsvitvaror uttnyjar utrymmet maximalt. Vi har satt inbyggnadsugn och mikro i samma högskåp. För att kunna utnyttja resten av köksskåpen maximalt. Man bör tänka på tex att inbyggnadsdelarna behöver en "skorsten" på baksidan för ventilation, samt att man har ett mellanrum mellan tak och högskåp. Har man tillräckligt få grejor att ha i skåpen för att offra dessa förvaringsutrymmen? Antagligen har du tänkt över det men bara för att påminna... (och så puffar jag på din tråd)
    Tack för puffningen
    Skåp får jag ändå så det räcker till, ska inte ha några överskåp heller.
    Jag är också medveten om det där med effekten. Som det ser ut nu så måste jag sätta en varmhållningslåda under micron för att få samma höjd på det rostfria.....
Svar på tråden Inbyggnadsugn och micro??