• Gnutt

Liljor i rabatten

Vill gärna ha lijor i rabatten. När planterar man de lökarna? Hösten?
    Vill gärna ha som blommar typ nu och framåt.

Klara de sig i jorden under vintern och blommar igen året efter?

Vill de ha mkt sol?

Någon som kan något om dessa underbara blommor som vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Liljor i rabatten
  • Freiya

jag vet inte när man kan plantera dem, men vi har liljor i rabatterna som förra ägaren planterat.
    de blommar år efter år. tyvärr är de inte nån speciellt fin färg på dem, hehe. men blommar gör dom!
    har sådana på både baksidan och framsidan. på baksidan är det sol fram till 13-tiden och på baksidan från ca 12 tills solen går ner. de verkar trivas på båda ställena.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • mimmi 1

Oj, det finns ju massor av vackra liljor... håller med dej, de är verkligen fina. det finns ju som sagt så många olika arter, en del ska man sätta i jorden på hösten, och eb del kan man sätta i krukor på våren/försommaren, och sedan plantera ut. medan vissa inte alls tål övervintring ute... naturligtvis beroende på vilken växtzon man bor i.
    En rätt så tålig fin sort är Asien-liljor. de är vita och lätta att odla. ska nog ner i kruka på våren och sedan ut i rabatten under sommaren. du kan ju googla på liljor, så får du upp massor med bilder och fakta....

• VIXIE

Vi har vita doftande asiatiska liljor,vita trumpetliljor,dagliljor finns i massor av färger allt från vitt till nästan svart,såg en härom dagen som var urläcker, lila med crememitt.
    Det finns en bild i mitt galleri under trädgårdsbilder på en som är mörkt röd med nästan svartröd mitt(det är den som är till hö) den andra är en daglilja som heter nåt med Wine.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • javalady

Vet ej när man planterar dem, men jag fick en lilja en gång som tack för en sak som mamma sedan planterade ut i rabatten, alltså en vanlig lilja man köper i affären.

Den är orange och blommar så det står härliga till och för varje år växer den mer och mer. Tyckte kanske just när jag fick den att orange inte riktigt var snyggt men nu kommer den verkligen till sin rätt och bara strålar ut en härligt knallorange färg!

• javalady

Just det, skulle ju skriva att de inte gräver upp den, utan den är kvar i rabatten under vintern också och tittar upp år efter år. Den har nog stått där i *funderar* 5-6 år nu.

• lyckliga sagofén

å vad fiiint ni har vixie!

• VIXIE

Tack! Tack! Skrattande  Ständigt nya projekt på gång!!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Fru Mmm

Vilka fina bilder Vixie!! Tack för titten!

Svar på tråden Liljor i rabatten