• Hamnbo

Tips för kladdkaka.

Jag älskar kladdkaka. Det är nästan det bästa som finns.
    Jag använder alltid bara mörk choklad. Men nu undrar jag om nån provat göra kladdkaka på annan sorts choklad, typ daim, Marabou schweizernöt, Geisha m.m. Blir det samma resultat som med mörk choklad? Man kan ju använda bara kakao oxå men det inte är min grej.

Alla tips på annorlunda kladdkakor med roliga chokladsorter är välkomna :)

• Svar på tråden Tips för kladdkaka.
  • Jamieolivia

Mmmm...låter ju toppen!! Vilken bra idé!

Vi brukar ha mörk choklad och sedan nougat i...och det blir så härligt kladdigt och gott!!

• annikaloppan

Kladdkaka med Dumle

Ingredienser
    100 g smör
    1 påse dumlekolor (120g) eller dumle minibites
    2 ägg
    3 dl socker
    1½ dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt

Gör så här
    Smält smöret och dumlekolorna i en gryta. Vispa ägg och socker. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad ( gärna kokos) rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min. Om du inte vill ha den så lös kan du med fördel göra den dagen innan eller att den får kallna helt.
    Servera med lättvispad grädde.

(TIPS: Blir ännu mer dumle-smak om man drar ner 1 dl på sockret, samt minskar på kakaon med 1-2 msk)

www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b6861.html Läs, kommentera och titta på mina bilder!!
  • annikaloppan

Vit Kladdkaka.

150 gram vit blockchoklad
    150 gram margarin
    4 dl vetemjöl
    3 dl socker
    3 ägg
    1 ½ tesked bakpulver
    1 ½ tesked vaniljsocker   

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker pösigt med en elvisp. Vispa så länge att ägg och socker blir nästan vitt och gärna lite till.
    Smält smöret i en kastrull och rör ner blockchokladen. Låt den smälta och ta av kastrullen från värmen.
    Blanda ihop mjölet, bakpulvret och vaniljsockret i en plastpåse och skaka. Rör ner mjölblandningen och chokladmixen i äggsmeten och rör försiktigt tills allt är blandat. (Rör precis så länge att det blandas och inte längre.)

Smörj och bröa en kakform med löstagbar botten.

Häll smeten i formen och grädda i 7-10 minuter. Ta ut kakan trots att den inte känns klar och låt svalna. Frys den och ta fram den precis innan servering.

www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b6861.html Läs, kommentera och titta på mina bilder!!
  • Royalisten

Det finns FLERA supergoda kladdkakor,bl.a en med nougat och kokos och en med mint i

Jag har prövat att ha i geisha men det blev ingen smak,hade förmodligen i för lite geisha.Hade bara i 3 st såna där små 44 grams,man måste kanske ha i 2 st 100 grams för att det ska smaka nått...

• Lifeline

Kladdkaka med nougat

Ingredienser
    100 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)
    Kokos till formen
    Cirka 100 g Odense nougat
    Beskrivning
    Sätt ugnen på 175 grader.

Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.

Smält smöret i en kastrull.

Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.

Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.

Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.

Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.

Häll all smet i formen och grädda 17?22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.

Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.

• Royalisten

Ska tillägga att jag oxå älskar kladdkaka!Och att jag blandar geishan i smöret när smöret ska smälta...

• Lifeline

Dajmkladdis!

Ingredienser
    100 g smör
    2 dubbeldaim (ca 110 g)
    2 ägg
    2 dl strösocker
    1,5 dl vetemjöl
    3 msk kakao
    1,5 tsk vaniljsocker
    0,5 tsk salt

Beskrivning:
    Smält smöret. Bryt under tiden sönder daimen i sina paket och vispa ner smulorna så de smälter i smöret. Tålamod - de tar en stund att smälta. Blir till slut en seg massa.

Vispa ägg och socker pösigt, samt blanda ner daimsmöret däri.

Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt i en 2-liters plastpåse, rista så att det blandas. Rör ner i smeten.

Smörj och bröa en låg glasform, 26 cm i diameter. (Frestas inte att använda kokos - det tar överhanden, ska prova med malda nötter nästa gång) Bred ut smeten i formen och grädda den i 175 º varm ugn i 15-20 min.

• Ms Diamond

Tillagning
    100 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1 1/2 dl vetemjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    50 g mörk choklad med hög kakaohalt

Täcke:
    100 g mjuk nougat
    Kokosflingor

Smält smöret i en gryta. Vispa samman ägg och socker med en handvisp ("kärringvisp"). Rör ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Häll i det smälta smöret och rör om väl. Hacka chokladen och blanda ner den i smeten. Häll smeten i en smord och kokosbeströdd rund form med löstagbar kant. Grädda 17?22 minuter i 175°. För att vara säker på att få en lagom kladdig konsistens, under den krackelerade ytan, känner du med en sticka redan efter 15 minuter. Den skall vara kladdig =) Ta ut kakan och hyvla på ett lager nougat. Bred ut den över kakan när den har smält. Strö på kokos och låt den svalna. Ställ in i kylen.

• Ms Diamond

Med dumle:

Tillagning
    100 g smör
    1,5 dl vetemjöl
    4 msk kakao
    1,5 tsk vanillinsocker
    2 ägg
    3 dl socker
    100 g dumle (eller efter smak).

Sätt ugnen på 175 grader, Låt smöret smälta i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Tillsätt de övriga ingredienserna (ägg nästsist, dumlen sist) och rör tills allt är väl blandat. Häll smeten i en smord form och grädda mitt i ugnen 30-35 minuter.

Kakan ska vara lite kladdig och smakar utmärkt med vispad grädde. Det går bra att byta ut dumlen mot annan choklad, t.ex Geisha, Dajm.

• Ms Diamond

Med nötter:
    Du behöver:
    100 g margarin
    2 ägg
    3 dl socker
    2 dl vetemjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    1/2 tsk bakpulver
    200 g marabou schweizernöt chokladkaka
    1 dl grovhackade nötter och/eller mandel
    ströbröd till formen

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader

2. Smält margarinet och låt svalna något

3. Vispa ägg och socker fluffigt

4. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker, salt, bakpulver, hackad choklad och hackade nötter i en bunke.

5. Häll mjölblandningen i ägg- och sockerblandningen och vispa i cirka 2 minuter.

6. Tillsätt det smälta margarinet och vispa till en smet.

7. Smöra och bröa en rund form med löstagbar kant.

8. Häll blandningen i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. Kakan kan verka lös när man tar ut den , men stelnar fort när den kommit ut.

• Ms Diamond

En enkel kladdkaka med stark smak av kakao och espresso.
    Ugn: 175 C
    Tid: 25 min

Ingredienser:
    2 dl pinjekärnor blandade med skållad skalad sötmandel
    200 g smör
    3 dl socker
    1 dl kakao
    2 tsk vaniljsocker
    3 msk pulverkaffe av espresso
    3 ägg
    3 dl vetemjöl
    (1 mks kaffelikör/konjak)

1. Rosta kärnorna och mandeln i en torr het stekpanna tills de får färg.
    2. Smält smöret i en stor kastrull. Ta den från spisen och rör ner socker, kakao, vaniljsocker och kaffepulvret.
    3. Rör ner ett ägg i taget och sist mjölet som du har balnadat med pinjekärnorna och mandeln. (Smaksätt eventuellt med likören/konjaken)
    4. Häll smeten i en bröad form med löstagbar kant.
    5. Grädda i nedredelen av ugnen.

• Ms Diamond

Med daim:

2 dl socker
    2 ägg
    100 g Marabou mjölkchoklad med daim
    80 g smör eller margarin
    1 3/4 dl vetemjöl

Glasyr:
    100 g Marabou sweizernöt eller mintkrokant
    4-5 msk vispgrädde

Vispa ägg och socker pösigt (men inte för länge!) Smält cokladen ihop med smöret. Rör ner det och sen mjölet. Häll smeten i en smord och mjölad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diam. Grädda längst ner i ugnen i 175 grade i 20 min. Kakan ska vara lite kladdig när den är klar. Låt den svalna lite. Smält ingredienserna till glasyren och bred det över kakan. Servera vispad grädde till.

• Ms Diamond

Med maräng:
    125g margarin
    1dl socker
    2 äggulor
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    1 3/4 dl mjöl
    1/2 dl kakao
    1 dl mjölk

Maräng:
    2 äggvitor
    1 1/2 dl socker

Rör smör och socker poröst.
    Tillsätt en äggula i taget under omrörning.
    Blanda resten av ing. i smeten och bred ut den i en smord form.
    Vispa vitorna till ett fast skum. Tillsätt socker och vispa en stund.
    Bred marängen över chokladsmeten, nästan ända ut i kanten.
    Grädda på nedersta falsen ca 30-35 min i 175 grader.
    Lägg en bit folie mot slutet om marängen ser ut att få för mycket färg.

• Ms Diamond

Med kaffe:
    3 dl strösocker
    2 st ägg
    2 msk cacao pulver
    1krm salt
    75g smör
    2dl vetemjöl
    3msk starkt bryggt kaffe
    riven kokos (5msk i smet+till garnering)
    ca. 100gr mörk blockchoklad
    ströbröd

1. Sätt ugnen på 150C.
    2. Smörj och bröa en ugnsform.
    3.rör ihop strösocker, ägg, kakao, salt och kokos (jag brukar "höfta" med kokosen men minst 3msk iaf.), och kaffet.
    blanda till en jämn smet.
    4. Blanda i smält smör och därefter mjöl sist.
    5. bre ut jämnt i formen och grädda i ca 20-40min (beror på hur tjock du gjort kakan)
    6. Smält blockchokladen, och bre på kakan när den har svalnat lite. strö på lite kokos.

• Ms Diamond

Med after eight:
    100 g smör eller margarin
    100 g after eight (12 st rutor)
    2 ägg
    2 dl socker
    2 ½ dl vetemjöl
    3 msk kakao
    1 ½ tsk bakpulver
    Glasyr:
    150 g after eight (18 st rutor)
    Gör så här:
    Smörj och bröa en form (eller använd en teflonform) med löstagbar kant.

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Ta bort kastrullen från värmen innan smöret är helt smält och rör om så att det sista smälter. Lägg därefter i mintchokladrutorna (after eight) och låt dessa smälta. Rör om till en jämn smet.

Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt smör- och chokladblandningen. Rör om eller kör på lägsta hastigheten med elvispen.

Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Rör ner blandningen i chokladsmeten. Använd sked eller elvisp på lägsta-till-medel hastighet.

Häll smeten i formen och grädda sedan i 18 minuter i 175 grader i mitten av ugnen.

Ta ut tårtan och täck den med mintchokladrutorna till glasyren. Grädda ytterligare 3-5 minuter så att mintchokladrutorna smälter. Ta ut den ur ugnen och bred sedan ut den smälta mintchokladen så att den täcker hela kakan. Låt sedan kakan svalna och glasyren stelna och först därefter kan man ta bort den löstagbara kanten.

• Hamnbo

Oj så många bra recept. Hur ska jag nu kunna välja *mums*

*tackar och bockar*

• Underbara ungar
    www.recept.nu och Laila Lindholms "sega kladdkaka"

Den är GRYM!!!
    Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
Svar på tråden Tips för kladdkaka.