träna mage vid graviditet?
Undrar om någon vet om man kan träna magen när man är gravid? Hörde att det inte alls skulle vara bra. Stämmer det?
Undrar om någon vet om man kan träna magen när man är gravid? Hörde att det inte alls skulle vara bra. Stämmer det?
Generella råden om träning under en normal graviditet är att fortsätta som man är van; bara vara extra observant på att det känns bra i kroppen. Vartefter man blir större/tyngre så kommer man automatiskt anpassa aktiviteterna efter vad man orkar och klarar.
I början brukar magträning fungera helt ok. Ju mer magen växer, desto "svagare" känner man sig i magmusklerna (ffa raka bukmuskeln) så även där blir det en automatisk anpassning av träningen. Längre fram i graviditeten är det tex för tungt att köra en massa raka situps. Andra övningar, som sneda situps och stabilitetsträning, kan fungera. Det där med att generellt/helt undvika magträning är överdriven nojja. Det är ju positivt att vara i så god form som möjligt inför förlossningen.
tack för svaret, jag tänker också att ju mer man tränar desto bättre, att det aldrig kan skada liksom. Men när jag hörde att man absolut inte skulle träna magmusklerna blev jag lite orolig.
Men nu vet jag att
aLs; Är du säker på det du skriver, eller är det bara vad du tror?
Jag har hört från många håll att man efter v.20 ca absolut inte ska träna de raka magmusklerna på vanligt sätt, t.ex via sit-ups, då det gör mer skada än nytta. Däremot finns andra sätt att träna magmusklerna, som är skonsamma när man är gravid. T.ex att sitta mot vägg och dra in magen mot väggen, eller stå på alla 4 och lyfta magen mm.