• mizzan

Passfoto, snabbt svar!

Hallå.. Orkar inte leta så noga just nu, så trött.

Men har en liten fråga. Ska glasögonen tas av eller behåller man dem på när man tar passfoto?
    Tänkte nämnligen åka in imorrn och skaffa ett..

• Svar på tråden Passfoto, snabbt svar!
  • aktuelle

passfoto tas hos polisen när man beställer passet.. de vet ju..

IRMA 0612 & HELGE 0801
  • LjubaviMoja
    aktuelle skrev 2008-07-09 22:27:57 följande:
    passfoto tas hos polisen när man beställer passet.. de vet ju..
    Ja men ska glasögonen av?
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • mizzan

precis.. vet ju att kortet tas där, men inte så kul att komma dit sen ska man kankse ta av den och så ser man alldeles för jävlig ut :P

• aktuelle

när passbilden fortfarande togs själv i automat eller i fotoaffär då behöll man på glasögonen om man hade de allt som oftast, men det funkar nog bara om de är antireflexbehandlat för annars ser man inte ögonen ordentligt. Geomed att reglerna för pass ändrades så tas det på expeditionen så jag vet tyvärr inte om de ändrade fotokriterierna också då.

IRMA 0612 & HELGE 0801
  • aktuelle

tänkte mer att du hade tänkt knäppa det någonannastanns, förr kunde man ju välja :)

mizzan skrev 2008-07-09 22:30:10 följande:
    precis.. vet ju att kortet tas där, men inte så kul att komma dit sen ska man kankse ta av den och så ser man alldeles för jävlig ut :P
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • aktuelle

om det är som förr så får man bära glasögon förutsatt att det inte blir reflexer i glasögonen, båda ögonen ska synas och man ska se örat och lite av profilen och bakgrunden ska vara ljus och ansiktet jämt belyst.

IRMA 0612 & HELGE 0801
  • LjubaviMoja
    aktuelle skrev 2008-07-09 22:37:41 följande:
    om det är som förr så får man bära glasögon förutsatt att det inte blir reflexer i glasögonen, båda ögonen ska synas och man ska se örat och lite av profilen och bakgrunden ska vara ljus och ansiktet jämt belyst.
    Men nu är det väl så att man tar foto framifrån? Min man gjorde det och de sa att de börjat med det nu. Alltså att inte längre örat ska synas.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • aktuelle

men tar de inte fler än 1 bild nu också ? Konstigt att det inte stod något på polisens sida.. men glasögon borde inte vara ett problem förutsatt att det går att fota utan att det blir reflexer geomed att de tar framifrån. 

Hot Mama211 skrev 2008-07-09 22:41:10 följande:
    Men nu är det väl så att man tar foto framifrån? Min man gjorde det och de sa att de börjat med det nu. Alltså att inte längre örat ska synas.
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • mizzan

Tack för alla svar.. Har ju inte behandlat mina glas mot reflekterande ljus, typiskt...Blir att ta av sig då och hoppas på de bästa :P

• ia63

Min son behövde inte göra de... och vi va till polisen i måndags..gick bra att ha dom på.

• yasmin

allt är nytt nu.man får stå framför en skärm.hon säger hur du ska stå,man visar inte öronen nu .sj så har jag glasägon.du bestämer sj om du vill ha dom på dig.sj ville jag inte!!

• yasmin

ah glömde säga.dom frågar oxå om du är nöjd.annars tar dom en till

• mizzan

Tänkte på det idag.. att om man inte fått sett kortet sen kommer man och hämtar det och de ser inte riktigt klokt ut :P

yasmin skrev 2008-07-10 03:51:08 följande:
    ah glömde säga.dom frågar oxå om du är nöjd.annars tar dom en till
  • mizzan

Måste vart riktigt trött igår när jag kollade på polisens hemsida, nu ser jag ju vad det står om glasögon och dyligt =)

• ia63

Du kan se på skärmen hur pass kortet ser ut... ingen fara.. =)

• mizzan

var och fixade det igår. Behövdes iaf inte ta om kortet, glasögonen fick åka av..så ska hämta de nästa vecka.

Svar på tråden Passfoto, snabbt svar!