Brandrisk 1maj-1september??-va?
idag när jag skulle ner till blomhandel här i centrum för handla lite fina blommor till emma på hennes 4månaders dag idag så kommer jag på att jag även behöver 2dagarsljus+5dagarsljus till hennes gravlykta..
När jag frågar vart de har 2dagarsljus + 5dagarsljusen någonstans..(då de brukar ha gravlyktor i en korg vid dörren)...så få jag världens blick på mig av hon i kassan...
"man får inte tända ljus på graven" säger hon till mig.
Får en jätte chock och förstår inte riktigt vad hon menar.."vaa" säger jag med förvånad min... "jag behöver 2dagarsljus och 5dagarsljus till en lykta"
(satt och tänkte om hon menade värmeljus som man tänder bara så där ute, utan bevakning...)
"nej vi säljer inga gravljus..man får inte heller tända gravlykta änns för någon kyrkogård från och med 1maj-1september pga brandrisk..."
säger till henne att det har jag aldrig hört talas om, brukar inte kyrkogården sådana fall meddela sådant?!
"nej säger hon,det brukar de aldrig göra"
Går ifrån blommaffären jätte chockad, då jag har köpt gravlykta av DE efter 1maj, och har dessutom tänd en massa mängder ljus på emmas gravplats i hennes gravlykta.. och har aldrig hörtalas om att man inte får tända gravlykta efter 1maj-1september..dessutom när jag går till emma går jag förbi en massa gravar..de har tänt deras lyktor...
Är det verkligen sant?!! Vad säger ni?!!