• MinEmPsi

Brandrisk 1maj-1september??-va?

idag när jag skulle ner till blomhandel här i centrum för handla lite fina blommor till emma på hennes 4månaders dag idag så kommer jag på att jag även behöver 2dagarsljus+5dagarsljus till hennes gravlykta..

När jag frågar vart de har 2dagarsljus + 5dagarsljusen någonstans..(då de brukar ha gravlyktor i en korg vid dörren)...så få jag världens blick på mig av hon i kassan...

"man får inte tända ljus på graven" säger hon till mig.

Får en jätte chock och förstår inte riktigt vad hon menar.."vaa" säger jag med förvånad min... "jag behöver 2dagarsljus och 5dagarsljus till en lykta"
    (satt och tänkte om hon menade värmeljus som man tänder bara så där ute, utan bevakning...)

"nej vi säljer inga gravljus..man får inte heller tända gravlykta änns för någon kyrkogård från och med 1maj-1september pga brandrisk..."

säger till henne att det har jag aldrig hört talas om, brukar inte kyrkogården sådana fall meddela sådant?!

"nej säger hon,det brukar de aldrig göra"

Går ifrån blommaffären jätte chockad, då jag har köpt gravlykta av DE efter 1maj, och har dessutom tänd en massa mängder ljus på emmas gravplats i hennes gravlykta.. och har aldrig hörtalas om att man inte får tända gravlykta efter 1maj-1september..dessutom när jag går till emma går jag förbi en massa gravar..de har tänt deras lyktor...

Är det verkligen sant?!! Vad säger ni?!!

• Svar på tråden Brandrisk 1maj-1september??-va?
  • juchia

har aldrig hört det, köper gravljus fortfarande och ingen har sagt något till oss iallafall. Men kolla om kyrkogården har en hemsida och kolla om det står något där?

• MinEmPsi

Jag tittade igenom broschyr av kyrkogården vi fick samband när vi fick gravplats, och inte står det någonting om att man inte får tända 1maj-1septermber!!

Frågade även andra som har gravplats,och de har aldrig höttalas om något sådant heller..

förstår inte i vad hon har fått det i från?dålig dag?!

• Ann Lee

På vår kyrkogård skulle man plocka bort gravlyktan innan 1 maj. Jag vet inte om det var för att det är förbjudet att tända ljus då eller om det är för att kyrkogårdsarbetarna ska städa vid gravarna och kunna komma åt att klippa gräset.
    Men ta och ring till kyrkogårdsförvaltningen och fråga för säkerhets skull!
    Vi har inte tänt ljus nu på sommarhalvåret men vid graven bredvid vår dotters så har de brunnit gravljus nyligen.

• Mijjo

på våran grav och på många andras gravar på kyrkogården där Emily ligger brinner det ljus året runt dag som natt.
    Har aldrig hört talas om detta och våra kyrkovaktmästare träffar vi jätteofta på kyrkogården,tycker att dom skulle sagt nått då dom vet att vi har tänt dygnet runt till vår flicka...

• Tettan

Jag vet inte var du bor, men hos oss i Gävletrakten så finns det gravljus i var och varannan affär. Nu har jag ingen som jag tänder ljus åt, så jag har ingen aning om hur det ser ut på vår kyrkogård, men jag har aldrig hört om att det generellt ska vara förbud att tända ljus på graven. Möjligen att det gäller eldförbud där likväl som på alla andra ställen när man går ut om att det är eldningsförbud pga torra marker.

• Eva S

Har heller inte hört något om det. Vi plockar bort Emilias lykta när vi tar väck vinterprydnaderna. Men vi sätter gravljus när hon fyller år 7 juni. Ser många gravljus på kyrkogården under sommaren.

• MinEmPsi

Utanför hennes kyrkogård finns det två blomsteraffär och av de har jag köpt en massa ljus nästan dagligen, och inte mer än de brukar ju veta att man inte får tända en visst tid!..

Men,ja, jag får handla hos de istället än gå tillbaka till henne helt enkelt!

• lunaticluna

hmm. inget ljus för brandrisken?
    den var ny måste jag säga.. poängen med ett gravljus är väl just det att det inte ska kunna ta eld någonstans? eller?

nej, det där tror jag är en egen tolkning från hennes sida på de brandvarningar som utfärdades i torkan.

vore jag som du köpte jag ljus någon annanstans och satte dit. så länge de inte säger något från kyrkorådet eller lämnar ut någon information om detta så gör du det du vill anser jag.

kram

Svar på tråden Brandrisk 1maj-1september??-va?