• LaTjej

Varför lyckas jag aldrig med brunsås??? :(

Skulle göra brunsås från sky igår och det blev bara blääääääääää jag lyckas ALDRIG få till en bra brunsås. Antingen är den hur smaklös som helst, blaskig, för tjock :(.

Hur gör ni er brunsås? (Inga pulversåsar nu, äkta hemmagjord!)

Skriv gärna så detaljerat ni bara kan!

• Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med brunsås??? :(
  • Nina1982

Kalvfond på flaska är grejen, blir så gott tycker jag. Är annars också dålig på att få till brunsås... Den blir aldrig som man tänkt sig men ha i lite kalvfond så blir det mycket bättre!

• NoXigen

tar o smälter lite stek smör i en kastrul (hur mycke e beroende på hur många som ska äta) Sen kastar jag i mjöl så det blir smetigt , typ gyllen brun pure.
    Häller på vatten och kastar i en köttbuljong tärning och lite soja, kryddar och sist typ 1-2 matskedar svartvinbärs gele. mumsigt värre

• LaTjej
    NoXigen skrev 2008-07-10 09:17:10 följande:
    tar o smälter lite stek smör i en kastrul (hur mycke e beroende på hur många som ska äta) Sen kastar jag i mjöl så det blir smetigt , typ gyllen brun pure.Häller på vatten och kastar i en köttbuljong tärning och lite soja, kryddar och sist typ 1-2 matskedar svartvinbärs gele. mumsigt värre
    Jälar vad du kastar kanske så man lyckas ??? !!!

Tack för ditt recept hihihi
  • Pucko Buffy

smält en klick smör
    häll på 1msk vetemjöl
    bryn mjölet så det blir brunt och luktar som nötter
    tag av plattan från spisen, salta o peppra lite
    späd sen med brun sky, mjölk/grädde till önskad konsistens
    smaka av med ev fond, och mer kryddor
    häll i lite färgningssoya om såsen blev för blek

reder du av från sky behöver du till 1 liter sås
    1/2 dl mjöl och 1/2 dl vatten som rörs ihop och sedan hälls i under vispning. Låt koka upp och smaka av och koka sen i några minuter till önskad tjocklek

smaklig spis

• NoXigen

Ah, kasta o låt som kocken i mupparna

LaTjej skrev 2008-07-10 09:19:36 följande:
    Jälar vad du kastar kanske så man lyckas ??? !!!Tack för ditt recept hihihi
  • LaTjej
    Nina1982 skrev 2008-07-10 09:15:51 följande:
    Kalvfond på flaska är grejen, blir så gott tycker jag. Är annars också dålig på att få till brunsås... Den blir aldrig som man tänkt sig men ha i lite kalvfond så blir det mycket bättre!
    Kanske ska testa det - Fan alla säger att det är så jäkla lätt men jag har aldrig haft så mycket problem med ett mattillbehör som jag har med just brunsås :[ fattar inte varför just det ska va så svårt haha.
  • LaTjej
    Pucko Buffy skrev 2008-07-10 09:19:52 följande:
    smält en klick smörhäll på 1msk vetemjölbryn mjölet så det blir brunt och luktar som nöttertag av plattan från spisen, salta o peppra litespäd sen med brun sky, mjölk/grädde till önskad konsistenssmaka av med ev fond, och mer kryddorhäll i lite färgningssoya om såsen blev för blekreder du av från sky behöver du till 1 liter sås1/2 dl mjöl och 1/2 dl vatten som rörs ihop och sedan hälls i under vispning. Låt koka upp och smaka av och koka sen i några minuter till önskad tjockleksmaklig spis
    ''Reder du av från sky''?
    Hmm vill du förklara mer vad det innebär *S* :).

/blondin
  • Ziitoo

Gör jag brunsås har jag i mjölk, så mycket jag tycker kan behövas. Sen häver jag i skyn, rör om. Tillsätter lite soya för färg och reder sen av den med maizena redning. Gör även samma när jag gör gräddsås fast byter ut mjölken mot grädde. Brukar ha i en köttbuljongtärning för mer smak också.

• LaTjej
    NoXigen skrev 2008-07-10 09:20:28 följande:
    Ah, kasta o låt som kocken i mupparna
    Hahaha ja då blir dte nog fan  så mycket skojigare med såshelvetet haha.
  • LaTjej

Men vadå? Ska man först ta bort skyn för att sedan hälla tillbaks den igen? :'(

Svar på tråden Varför lyckas jag aldrig med brunsås??? :(