• Fidelis ad urnam

Skalad potatis, hur får man den att inte bli dålig?

Ska bort i eftermiddag och tänkte innan jag sticker förbereda middagen så att det bara är att slå igång spisen och slänga ihop allt lite snabbt när jag kommer hem.
    Jag ska göra äkta potatismos och tänkte då skala potäterna innan jag sticker, klarar de sig om de får ligga i en gryta täckta med vatten?
    Hur gör man för att få skalade potäter att inte bli dåliga under några timmar?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Skalad potatis, hur får man den att inte bli dålig?
  • Mickis74

I kallt vatten och in i kylen....då borde dom ju hålla sig fräscha.

• LaTjej
    Fidelis ad urnam skrev 2008-07-10 09:35:59 följande:
    Ska bort i eftermiddag och tänkte innan jag sticker förbereda middagen så att det bara är att slå igång spisen och slänga ihop allt lite snabbt när jag kommer hem.Jag ska göra äkta potatismos och tänkte då skala potäterna innan jag sticker, klarar de sig om de får ligga i en gryta täckta med vatten?Hur gör man för att få skalade potäter att inte bli dåliga under några timmar?
    Min pappa skalar alltid efter förmiddagsfikat och låter det stå i en vattenfylld gryta tills senare på kvällen när det är dags att laga mat och det brukar bli lika gott som n'r man skalar och koker direkt .
  • minasöner

Lägg dem i vatten i kylen, men ha inte i salt för då blir dem grådassiga och får svarta fläckar.

(¯`°?.¸ ღ♥ William - älskade son♥ღ ¸.?°´¯) och (¯`°?.¸ ღ♥Bebis i magen BF 081008♥
  • Fidelis ad urnam

ok, tack för tipsen.
    Då borde det gå bra

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • LaTjej

Det är inte nödvändigt att ha de i kylen om det handlar om några timmar. En gryta med vatten och lock över funkar hur bra som helst :)

• Ullis69

Håller med i föregående inlägg! O om man har ordentligt med kallvatten på så brukar man slippa de svarta fläckarna (man kan även tynga ner potatisen med tex en tallrik om de envisas med att flyta upp)

Vill man snabba på potatisen (tar ju en stund att koka) så kan man koka upp den direkt o slå av plattan o låta den stå på eftervärmen. Sen kokar man den klar när det är middagsdax. Funkar dock bäst på gjutjärnsplattor eftersom de håller värmen lääänge men även på häll (ingen aning om induktionshäll _ än_). Ett gammalt energispartips som förenklar vardagen ibland.

Svar på tråden Skalad potatis, hur får man den att inte bli dålig?