• fru som vill ha bebis

Erfarenheter av Ringo LOOMA (ringsjal)

Hej,

Gillar ni denna ringsjal? Hur fungerar det att amma i den? Är det lätt att lära sig få på den bra? Jag tycker att det är snyggare och verkar enklare med en ringsjal än en långsjal. Ska jag bära längre stunder tror jag att jag föredrar sele, men å andra sidan har jag aldrig provat någon sjal. Min dotter vill helst bli buren hela tiden så det skulle kännas bra att ha flera alternativ.

• Svar på tråden Erfarenheter av Ringo LOOMA (ringsjal)
  • NeaVida

Hm. Dom är snygga! Fina färger. Ganska gosiga

Men angående ringsjal vs långsjal så ÄR det, rent subjektivt, mycket mycket svårare att få till det bra med ringsjal, ffa om du inte är van. Det är definitivt INTE enklare med ringsjal. Det är möjligen snabbare när man är riktigt duktig, men det är inte enklare.

Men det finns lite olika "knytningar" som du t.ex. kan hitta på sjalbarn.se under knytningar och ringsjal. Finns även en smart knytning (för ett barn som är lite stadigare) som kallas "japansk" bärning: www.faktisktpraktiskt.se/barinstruktioner/Japanskt/index.html

Men det allra viktigaste är att du drar åt i vardera _kant_ så att tyget är lite kortare/mer åtdraget under rumpan, lite lösare över kroppen och sedan ännu tajtare vid nacke/huvud/rygg (beroende på barnets storlek). Och så ska man inte snurra tyget, och man ska bre ut tyget över axeln, och sedan är det oftast skönare om man viker upp den yttersta biten på tyget över axeln. Ringarna kan du antingen ha på ryggen, eller framtill, beroende på vilket du tycker är skönast/smidigast, men de måste vara en ganska bra bit ifrån axeln för att inte dra ihop syget för mycket så att avlastningen blir för dålig.

Och så självklart är det bättre med avlastning på bägge axlarna, och med sele hoppas jag innerligt att du menar t.ex. Beco eller möjligtvis Ergo/Patapum, som man kan amma i, och som är ergonomisk för barnet.

• Doni

En ringsjal är jättebra vid korttidsbärning. Till exempel när barnet är stort nog så det springer till lekplatsen, men inte vill gå hem. Då använde jag våra ringsjalar mycket.

Det är också bra mellan bilen och affären, garaget och hemmet och naturligtvis kanon att ha liggande i bilen eller i vagnen att ta fram vid behov.

Den är inte heller så dum att ta fram när man ska amma ute. Både som avlastning för bäraren, men också som avskärmning för barnet när det inte kan fokusera på amningen (någon som känner igen sig? ;) )

Min rygg klarar tyvärr inte ringsjal någon längre stund eftersom den kräver en balanserad belastning, men det är helt klart mer avlastande med ringsjal än att bära i famnen.

• fru som vill ha bebis

Tack för svar Jag har en Manduca sele som vi är nöjda med. Jag tycker dock inte att den fungerar att amma i.

Jag kanske får bege mig iväg och prova en ringsjal innan jag slår till... Har ni provat Ringo LOOMA eller har ni tips på någon annan, eller spelar det inte så stor roll?

• Bojan

Jag har bara provat just ringon och är kanske därför lite subjektiv men tycker den är jättebra. Har hört att ringsjalar ska vara lite klurigare men tycker ändå det gått att lista ut om man provar några gånger. Har också hört att looman har ett stummare tyg - vet inte om det är bättre eller sämre än ett mer elastiskt.

Svar på tråden Erfarenheter av Ringo LOOMA (ringsjal)