• clinan

Home makeover tips!!

Har ett rum som för tillfället bara är. Har ett mörkt vitrinskåp i gammal stil, ett matrumsmöblemang i ek, en köpmansdisk i nån slags oljad furu. Väggarna är någon blandning mellan orange,rosa röd aktig färg *blää*

Tanken är att det är där vi ska sitta då vi har gäster men det känns sådär lagom skoj att göra det så som det ser ut nu. Så till hösten har jag tänkt köra igång och få det rummet mysigt o fint. Rummet är även ett genomgångsrum mellan sovrum o hobbyrum o kök.

Vill gärna ha mååånga tips på hur och vad jag kan göra!

• Svar på tråden Home makeover tips!!
  • Popi

Har du bild?
    Passar vitrinskåpet med matsalsbordet? I så fall, ha kvar det o. släng ut köpmandisken som inte verkar matcha det andra. Om inte rummet är jättestort så räcker det med de möblerna. Skaffa en stor fin matta att ha under matgruppen, taklampa/krona ovanför. Måla sedan väggarna i en ljusare nyans av en färg som passar möblemanget.
    Ha enfärgade gardinlängder till fönstren.

• stolta andreas

Snygg belysning är mysigt,kolla gärna mina länkar på min sida,håller på att renovera mitt hus.....

• clinan

jag kan fixa bilder.

Tror ni att jag kan måla köpmansdisken? typ i nån ljus färg? Så himla bra förvaring nämligen till dukar o sånt

• Popi

Visst kan du måla den, men passar den in???

Finns det ingen plats för den i kök eller hall i stället?

Har du så mycket dukar?

• clinan

Antingen är det köpmansdisken som inte passar in eller så är det vitrinskåpet

Fast vitrinskåpet betyder mer eftersom jag fått det av mamma o pappa. Är ett gammalt som mamma i sin tur fått av sin faster eller nåt sånt

Men jag ska fixa bilder, ska bara få in bullarna i ugnen först

• clinan

Så nu har jag lagt upp bilder i mitt bildgalleri. Kan inte lägga in dem här eftersom jag inte har plus

Bör kanske varna känsliga tittare är ingen fröjd för ett inredningsöga

• Popi

Va bra med bilder!
    Jag tycker vitrinskåpet ser inträngt ut där det står nu, det behöver en egen vägg med fri yta på båda sidorna, endera där köpmandisken står eller så mot den röda väggen?

På väggen där det är ett hål(?), skall det sitta kamin där eller har det varit ngt där? I annat fall så kan köpmandisken stå där, men i så fall skulle jag måla den mörk snarare än ljus, för att stämma med vitrinskåpet, o. måla väggarna ljusa.

• clinan

där som hålet är har varit en kamin, vi funderar lite på att köpa en kamin igen och sätta där. dock inte så stor utan en låg med två luckor.

Ska jag måla köpmansdisken i den mörka nyansen som vitrinskåpet har?

Möblerna kanske inte alls passar ihop över huvudtaget?! Men jag erkänner att jag verkligen är urkass på allt vad inredning heter.

• Popi

Det gör inte alls något om man har möbler i olika stil o. färg, men när det blir tre olika träslag + färger i ett o. samma rum så känns det lite "oroligt". Lättare att få mysigt o. trivsamt om man håller samman möbler, begränsar sig till max två träslag eller har samma färg på möblerna.
    Tycker inte alls att du verkar urkass på inredning, ofta vet man bara att nåt känns fel men man kommer inte på vad det är ... o. det vanligaste "felet" är ju att man har för mycket möbler i samma rum .

Om ni skall sätta in kamin igen så tycker jag att du sätter vitrinskåpet på den vägg där köpmandisken står nu. Ta ner det på väggen ovan, måla köpmandisken i mörkt ( om du absolut vill ha kvar den ) o. sätt den på röda väggen. På den kan du sedan ha fruktskål, lampa, ljus etc. Sätt tavla ovanför t.ex., i stället för hyllan som nu finns ovan köpmandisken o. som tar "rymd" av rummet.
    Begränsa småsakerna i rummet så skall du se att det blir mysigt!

• musli

Först och främst: måla väggarna!!! Vitt, beiget eller grått kanske? Behåll matsals-bord och stolar, ställ vitrinskåpet där köpmansdisken står, ska du ha kvar köpmansdisken så betsa eller måla den i brunt (som vitrinskåpet) skåpet som hänger över kan du skicka ut. Lägg vinflaskor i vinstället (ser trevligt ut, köp billigt men gott). Det är en början iaf...

• clinan

1000 tack för alla tips!! Suger åt mig som en tvättsvamp!!

• RME

Behåll matgruppen, måla väggarna/tapetsera i en ljus färg. Måla vitrinskåpet och köpmandisken vita.

Svar på tråden Home makeover tips!!